Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Są zachęty do przechodzenia na e-Toll. Dotychczas nie było pośpiechu

| Elżbieta Pałys źródło: RI 01.09.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

Są zachęty do przechodzenia na e-Toll. Dotychczas nie  było pośpiechu
fot. viaToll

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ministerstwo Finansów uruchomiło zachęty do przechodzenia na nowy system poboru opłat e-Toll. Kto się pośpieszy, do końca września za korzystanie z dróg będzie płacić 25 proc. mniej. Do tej pory przewoźnicy się raczej nie spieszyli.
Wraz z 30 września ma się zakończyć okres przejściowy, w którym działają równolegle dwa systemy poboru opłat drogowych – dotychczasowy viaToll i nowy e-Toll. Po tej dacie wszyscy przewoźnicy muszą już korzystać z nowego rozwiązania. Ministerstwu Finansów, które nadzoruje pobór opłat zależy, by przewoźnicy jak najszybciej rejestrowali się w nowym systemie. Przygotowało zachęty.

Pośpiechu nie było

Jak podano, do tej pory, tj. do końca sierpnia, e-Toll miał ponad 120 tys. użytkowników. Miesiąc wcześniej informowano o 65 tys. zarejestrowanych, przy czym nie wszystkie to te, dla których nowy system będzie obowiązkowy już za miesiąc. Część z nich to pojazdy lekkie, które korzystają z aplikacji, by zapłacić za przejazd płatnym odcinkiem państwowej autostrady. W starym systemie tymczasem było zapisanych 1,4 mln pojazdów powyżej 3,5 t. Nawet jeśli nie wszyscy zarejestrowani aktywnie i systematycznie korzystali z dróg, widać, że jeszcze jest sporo do zrobienia.

Właśnie weszły w życie rozwiązania, które powinny zachęcić do niezostawiania rejestracji na ostatnią chwilę. Mowa o czasowej bonifikacie w opłatach. Wraz z wejściem w życie zmienionych przepisów ustawy o drogach publicznych a także o Krajowych Funduszu Drogowymi autostradach płatnych (weszły w życie 31 sierpnia), kierowcy, którzy korzystają z nowego systemu poboru opłat za korzystanie z dróg, zapłacą o 25 proc. mniej. Zatem im szybsza decyzja, tym więcej zostaje w kieszeni przewoźnika. Ulga będzie obowiązywała tylko w okresie przejściowym, tj. do 30 września.

Ułatwienia dla przewozów towarów wrażliwych

Wraz z zachętami do szybszej rejestracji wprowadzone zostały zmiany dotyczące możliwości przejazdu bez jednoczesnego przekazywania danych geolokalizacyjnych. Chodzi o ograniczenie negatywnych skutków ewentualnych awarii urządzenia GPS. W wyjątkowych sytuacjach (m.in. gdy pojazd uczestniczy w akcji ratowniczej; jest używany do przewozów żywych zwierząt, mleka, lekarstw, towarów niebezpiecznych, betonu, odpadów komunalnych oraz w przypadku autobusów przewożących pasażerów) użytkownicy będą mogli opłacić przejazd bez przekazywania danych do systemu i kontynuować go bez działającego urządzenia, podając deklarowaną trasę przejazdu. Możliwość kontynuowania przejazdu bez konieczności zjechania z drogi płatnej np. na najbliższy parking, a następnie opłacenie przejazdu w ciągu 3 dni od jego zakończenia będzie dostępna jeszcze we wrześniu – informuje Ministerstwo Finansów.

Jak działa e-Toll

W nowym systemie e-Toll opłata za korzystanie z dróg płatnych od samochodów powyżej 3,5 t będzie pobierana na podstawie danych geolokalizacyjnych. Przewoźnicy będą je przesyłać za pomocą bezpłatnej aplikacji na telefon komórkowy lub dowolnego urządzenia typu OBU lub ZSL. Do tej pory do systemu zostało dopuszczonych 60 dostawców, którzy oferują 233 typy urządzeń. Każdy użytkownik ma samodzielnie i na własny koszt nabyć stosowne urządzenie, co jest krytycznie przyjmowane przez użytkowników systemu. W odpowiedzi na to Ministerstwo zaproponowało możliwość skorzystania z ulgi podatkowej.

Liczba pobranych aplikacji e-TOLL do tej pory przekroczyła 120 tys.

Resort odpowiedzialne za wdrożenie nowego systemu przypomina, że aby zarejestrować się w e-Toll nie trzeba podpisywać papierowej umowy. Można to zrobić przez stronę internetową etoll.gov.pl.

Z nowego systemu, na razie dobrowolnie, mogą korzystać także użytkownicy płatnych autostrad podległych GDDKiA. Od grudnia tego roku nowy system zastąpi bramki na państwowych autostradach.   

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5