Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Umowy z Salini zerwane. Chodzi o A1 oraz S3 [AKTUALIZACJA]

| Elżbieta Pałys źródło: RI 29.04.2019

PARTNERZY DZIAŁU


 

Umowy z Salini zerwane. Chodzi o A1 oraz S3 [AKTUALIZACJA]
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozwiązała umowy z firmą Salini dotyczące budowy drogi ekspresowej S3 koło Polkowic na Dolnym Śląsku oraz A1 - obwodnicy Częstochowy. – Wykonawca nie pozostawił nam wyboru – mówi Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA.
Dziś GDDKiA rozwiązała dwie umowy drogowe zawarte z firmą Salini. Chodzi o budowę drogi ekspresowej S3  Kaźmierzów – Lubin Północ odc. III oraz budowę A1 Rząsawa - Blachownia. Firma od dawna nie realizowała prac w oczekiwanym tempie. Nie zastosowała się też do wystosowanego 15 marca wezwania do podjęcia działań naprawczych. 

– Wykonawca nie pozostawił nam wyboru – mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. Dodaje, że inwestor będzie starał się jak najszybciej zawrzeć umowę z nowym wykonawcą, który dokończy prace. – Byliśmy przygotowani na każdy scenariusz – podkreśla przedstawiciel GDDKiA odnosząc się do dzisiejszych decyzji. Już wcześniej Drogowa Dyrekcja informowała, że wykorzystuje okres zimowy do przeprowadzenia inwentaryzacji na problematycznych kontraktach. Te działania, w sytuacji negatywnego (właśnie zrealizowanego) scenariusza, miały ułatwić podjęcie dalszych kroków.  

Na razie nie ma jeszcze decyzji w jakim trybie zostanie wybrany nowy wykonawca. GDDKiA podkreśla, że decyzje o odstąpieniu od kontraktów zostały podjęte w oparciu o twarde dane, po wielokrotnych wezwaniach do powrotu na budowę i realizowania jej zgodnie z kontraktem.    

Chmury gromadziły się długo

O problemach na tych kontraktach było wiadomo od dawna. Prace postępowały zbyt wolno, a podwykonawcy skarżyli się na brak płatności. Wraz z początkiem nowego sezonu budowlanego GDDKiA wezwała firmę do poprawy, pod groźbą zerwania kontraktu. Wykonawca miał na mobilizację miesiąc. Potem na place budowy wszedł inżynier kontraktu, którego zadaniem było sprawdzenie ewentualnych postępów. Jak wynika z dzisiejszej decyzji, nie spełniły one oczekiwań.

Umowa w trybie zaprojektuj i wybuduj na odcinek drogi S3 została zawarta z firmą Salini 22 grudnia 2014 roku. Dotyczyła budowy odcinka drogi ekspresowej długości 14,4 km wraz z trzema węzłami drogowymi. Pierwotny termin na ukończenie drogi minął w połowie czerwca ub. roku.

Kontrakt na tzw. odcinek F autostrady A1 podpisano 12 października 2015 roku. Na jego podstawie w ciągu 33 miesięcy miał powstać ok. 20-kilometrowy fragment autostrady z trzema węzłami. Trasa miała być gotowa do użytku w pierwszym kwartale tego roku.   

Salini kończy jeszcze udostępniony już do ruchu odcinek S7 Chęciny – Jędrzejów, a także fragment S7 Skomielna Biała – Rabka-Zdrój. Na etapie projektowania jest także powierzony tej firmie fragment S7 Widoma – Kraków. W maju ub. roku GDDKiA zerwała z konsorcjum na czele z Salini umowę dotyczącą budowy S8 – obwodnicy Marek. Do tej pory nie został ogłoszony przetarg na nowego wykonawcę.

Co z Impresą Pizzarotti?

Warto dodać, że 15 marca wezwania do poprawy, zgodnie z klauzulą 15.1 FIDIC oprócz Salini, otrzymała także Impresa Pizzarotti. Firma realizuje dla GDDKiA trzy odcinki S5 w województwie kujawsko-pomorskim: Nowe Marzy – Dworzysko, Dworzysko – Aleksandrowo i Białe Błota – Szubin oraz S61 od końca obwodnicy Suwałk do Budziska wraz z obwodnicą Szypliszek.

Także i w tym przypadku oceniane są skutki działań naprawczych. Na krótko przed wejściem na place budów inżyniera kontraktu, który wskaże wymierne efekty, GDDiA potwierdzała, że mobilizacja wykonawcy jest zbyt mała.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5