Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Małopolska

Salini z kontraktem na S7 Widoma – Kraków

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 26.09.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Salini z kontraktem na S7 Widoma – Kraków
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Małopolska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na budowę drogi ekspresowej S7 od węzła Widoma (bez węzła) do Krakowa, z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta. Kontrakt ma zrealizować włoska firma Salini Impregilo, ta sama, która została wyrzucona z budowy S8- obwodnicy Marek. Inwestor próbował wykluczyć wykonawcę z tego przetargu, ale okazało się to niemożliwe w świetle obowiązujących przepisów.
W ramach zawartego dziś kontraktu powstać ma droga ekspresowa o długości 18,3 km. Za jego realizację wykonawca otrzyma 1,072 mld zł. Zadanie ma wykonać w ciągu 34 miesięcy, a potem udzielić gwarancji na okres 10 lat.

Przetarg ograniczony na to zadanie został ogłoszony we wrześniu 2015 roku. Otwarcie ofert nastąpiło jesienią 2017 roku. Najtańszą ofertę złożyła firma Impresa Pizzarotti. Oferta była tańsza od propozycji Salini o 50 mln zł, ale w marcu jako najkorzystniejszą wskazano tę z drugiego miejsca (Salini). Impresa Pizzarotti odwołała się do KIO, która nakazała unieważnić wybór najkorzystniejszej oferty, a od Impresy Pizzarotti zażądać dodatkowych wyjaśnień dotyczących ceny.

Impresa wyjaśnień nie przedstawiła, ale w międzyczasie zmieniły się okoliczności – w maju GDDKiA zerwała umowę na budowę obwodnicy Marek zawartą z konsorcjum na czele z Salini. W związku z tym faktem wykluczyła tego wykonawcę z postępowania i wybrała firmę Polaqua. Nowy wykonawca odmówił podpisania umowy, ale do KIO w międzyczasie odwołała się Salini żądając przywrócenia do gry. Skutecznie.

Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie, nakazała unieważnienie czynności wykluczenia Salini oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty tego wykonawcy. Po ponownej ocenie ofert, Salini Impregilo ponownie została wskazana jako najkorzystniejsza.

Dlaczego nie wykluczono

Dlaczego nie można było wykluczyć oferenta, z którym były kłopoty na innym kontrakcie? Jednym z argumentów wskazanym przez firmę Salini uznanych przez KIO był „przekroczenie zakresu stosowania art. 24 ust. 2a Pzp”. Chodzi o to, że podał, że postępowanie w sprawie budowy S7 do Krakowa ruszyło w 2015 roku. Zatem jako podstawę wykluczenia należałoby stosować przepis art. 24 ust. 2 w brzemieniu z tamtego okresu. Choć przepis ten został w 2016 roku uchylony, ze względu na moment wszczęcia postępowania, jest on w tym przypadku właściwy. Istota regulacji art. 24 ust. 2a została wprawdzie utrzymana w obecnym brzmieniu, ale są różnice dotyczące formalnych przesłanek wykluczania wykonawców.


Poza tym, według Pzp wykluczenie wykonawcy jest możliwe wtedy, gdy naruszenie, za które wykonawca jest karany, miało miejsce na 3 lata przed wszczęciem postępowania (w tym przypadku postępowanie było wszczęte w 2015 roku). Uznano więc, że zamawiający w sposób nieuprawniony rozszerzył zastosowanie przepisu o wykluczeniach. Przepis art. 24 ust. 2, ze względu na jego sankcyjny charakter, musi być interpretowany ściśle – wskazano w wyroku KIO.

W obecnej sytuacji GDDKiA, w zgodzie z literą prawa, zawarła wić kontrakt z wykonawcą, z którym ma kłopoty, poza S8, także na innych realizowanych odcinkach – opóźnia się budowana przez tego wykonawcę S7 z Chęcin do Jędrzejowa, podobnie jak S3 koło Polkowic. Problemy są też na odcinku F autostrady A1 koło Częstochowy, gdzie oprócz niesatysfakcjonującego tempa prac pojawił się problem z jakością betonu na obiekcie inżynierskim. Gwoli sprawiedliwości trzeba dodać, że stosunkowo dobrze przebiegają prace na budowanym przez Salini odcinku Zakopianki – chodzi o odcinek Skomielna-Biała – Chabówka wraz z fragmentem DK-47. Optymistycznie można więc powiedzieć, że oddział GDDKiA, który zawiera umowę, nie ma negatywnych doświadczeń z tą firmą.

Jeden z trzech odcinków

Odcinek, na który dziś zawarto umowę, jest jednym z trzech fragmentów S7 między Krakowem a granicą województwa małopolskiego.

Pozostałe to: węzeł Szczepanowice (z węzłem) – węzeł Widoma (z węzłem), długości ok. 14 km, który realizuje Mota Engil Central Europe (umowa została podpisana w styczniu tego roku) oraz granica województwa świętokrzyskiego – węzeł Szczepanowice (bez węzła), długości ok. 23,3 km – ten odcinek jest najtrudniejszy, ze względu na konflikty społeczne. Dla części trasy, odcinka w pobliżu miejscowości Poradów trzeba powtórzyć procedurę środowiskową.



Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS