Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Pozostałe - Pomorskie

Samorządowcy Kwidzyna liczą na obwodnicę. Z mostem się udało

| Przemysław Farsewicz źródło: RI 25.03.2019

 

Samorządowcy Kwidzyna liczą na obwodnicę. Z mostem się udało
fot. Mati2214, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Pomorskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Lokalni samorządowcy m.in. z Kwidzyna, Prabut, Gardei, Ryjewa i Sadlinki podpisali wspólnie list intencyjny o potrzebie budowy obwodnicy Kwidzyna. Zwracają w nim uwagę na potrzeby mieszkańców i rozwój gospodarczy regionu. Ma to przekonać Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad do budowy drogi pod Kwidzynem. Jak podkreślają, z mostem przez Wisłę się udało. Teraz przyszła pora na obwodnicę.
14 lokalnych samorządowców postanowiło wystosować do Generalnej list intencyjny, w którym zwracają uwagę na potrzebę budowy obwodnicy Kwidzyna. – To porozumienie pokazuje, że wszystkim nam na tej inwestycji zależy. Pokazujemy inwestorowi, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, że nie wyciągamy tylko ręki po pieniądze, bo same samorządy zrobiły tyle, ile mogły zrobić w zakresie własnych kompetencji i tyle, na ile było je stać. Jest zaczyn, trzeba go rozwijać i ta obwodnica na pewno powstanie – mówił na spotkaniu Andrzej Krzysztofiak, burmistrz Kwidzyna.

Samorządowcy przypominają także szereg działań, jakich podjęto się już wcześniej, by trakt powstał. W latach 2002-2004 GDDKiA podpisała porozumienie, a następnie umowę z miastem Kwidzyn w sprawie sporządzenia, wykonania i sfinansowania prac studialno-koncepcyjnych obwodnicy. Dzięki temu powstała wielobranżowa koncepcja budowy obwodnicy. Wydano wspólnie na ten cel ponad 746 tys. zł. Ponadto planowana obwodnica została uwzględniona w dokumentach planistycznych gmin: Kwidzyn, Gardeja, oraz miasta Kwidzyn. Agencja Nieruchomości Rolnych (dawniej Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa) zadeklarowała przekazanie pod tą inwestycję gruntów należących do Skarbu Państwa.

Na most przez Wisłę też czekali

Dokument podpisali m.in. przewodniczący rady gmin powiatów, a także wójtowie i starości z Kwidzyna, Prabut, Gardei, Ryjewa i Sadlinki. – Wiemy, że temat jest trudny, bo mniejszym miasto nie jest w tej materii łatwo. Ale z mostem też było trudno, niektórzy pukali się wtedy głowę i ta głowa ich dzisiaj boli – przekonywał starosta Jerzy Godzik.

Most zbudowano w latach 2010-2013, zaś władze Kwidzyna i regionu od kilkunastu lat starały się o budowę mostu. Pierwsze przymiarki do jego powstania rozpoczęto dopiero w 2007 roku, kiedy to wmurowano akt erekcyjny. Ostatecznie trudne warunki atmosferyczne i hydrologiczne doprowadziły do dużego opóźnienia w oddaniu obiektu. Długość samej konstrukcji mostu wyniosła prawie 810 m, a szerokość ponad 16 m. Obiekt ma duże znaczenie dla województwa. Z powodu jego braku, dojazd z rejonu Kwidzyna do Trójmiasta i do autostrady A1 był dłuższy o kilkadziesiąt kilometrów. Najbliższe mosty przez Wisłę w tym rejonie były wówczas w Knybawie i w Grudziądzu. Był to najdłuższy odcinek rzeki pozbawiony takiego obiektu.

Obwodnica niezwykle istotna

Obwodnica miałaby połączyć rondo w Baldramie w gm. Kwidzyn, które prowadzi kierowców na most przez Wisłę, z Dankowem i dalej ze wsią Bądki w gminie Gardeja, częściowo poprzez istniejącą już „małą” obwodnicę i tereny gminy wiejskiej Kwidzyn. Zdaniem samorządowców inwestycja przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności gospodarczej powiatu i gmin oraz województwa poprzez poprawę spójności i efektywności regionalnego systemu transportowego. – Nastąpi usprawnienie połączeń pomiędzy regionalnymi i subregionalnymi ośrodkami rozwojowymi, do których Kwidzyn jest zaliczany. Budowa obwodnicy jest szczególnie istotna dla gmin naszego powiatu, w tym dla miasta Kwidzyna, który stanowi ważne centrum rozwoju gospodarczego dla południowo-wschodniej części województwa. To uprzemysłowione i jednocześnie bardzo istotne zaplecze przetwórcze dla rolników powiatu i regionu – czytamy w liście.

Wśród argumentów podaje się także zwiększenie przepustowości dróg i zmniejszenie uciążliwości podróżowania. Przede wszystkim inwestycja miałaby odciążyć od ruchu tranzytowego Kwidzyn. – W szerszym aspekcie nastąpi także poprawa dostępności do portów i lotnisk dla naszych mieszkańców, co w obecnym czasie jest bardzo istotne. Jesteśmy także przekonani, iż przedsięwzięcie to jako element rozbudowy infrastruktury w powiecie przyczyni się do zwiększenia jego atrakcyjności pod względem inwestycji i zatrudnienia – podkreślają samorządowcy w liście do Generalnej.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5