Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Lokalne - Polska

Samorządowiec: Potrzebna ponadpartyjna dyskusja o drogach lokalnych

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 12.07.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Samorządowiec: Potrzebna ponadpartyjna dyskusja o drogach lokalnych
fot. Krisph, sxc.hu

Zobacz więcej na temat:

Drogi lokalne
Finansowanie dróg

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Dziura w jezdni jest apolityczna – mówi Marek Miros, doświadczony samorządowiec, wieloletni były członek zarządu i wiceprezes Związku Miast Polskich i zwraca uwagę na potrzebę głębokiej dyskusji o finansowaniu dróg lokalnych. – Domagam się rzetelnej, poważnej dyskusji nad stworzeniem Funduszu Dróg Lokalnych – pisze w liście otwartym. – Problem jest na tyle poważny, by nie traktować go jako pretekstu do politycznej bijatyki – dodaje.
Jak zwraca uwagę były burmistrz Gołdapi (pełniący tę funkcję przez 6 kadencji), obecnie zawodowo związany ze Starostwem Powiatowym w Gołdapi, polskie samorządy odniosły niewątpliwy sukces i bardzo dobrze radzą sobie ze sprawami, które na początku ich funkcjonowania były ogromnym wyzwaniem. – Są natomiast dziedziny, których nie jesteśmy w stanie rozwiązać bez pomocy środków budżetowych bądź unijnych – stwierdza. Ograniczeniem są bowiem finanse. Tak właśnie jest w przypadku dróg lokalnych.

– Problemem nie do przeskoczenia bez środków zewnętrznych, problemem najbardziej uciążliwym dla mieszkańców jest stan dróg lokalnych – pisze Marek Miros. Zaznacza, że mieszkańcy i samorządowcy czekają na wielki program modernizacji dróg lokalnych.

Problem podkreślany od lat

– Zdaję sobie sprawę, że niestety środków unijnych w praktyce na ten cel nie ma. TNT, transport zbiorowy to priorytety z perspektywy Brukseli. Natomiast we wszelkich sondażach, problem fatalnego stanu dróg lokalnych stawiany jest przez mieszkańców i samorządowców lokalnej Polski jako jeden z najważniejszych. Wielokrotnie, przez ponad dwanaście lat z upoważnienia Zarządu Związku Miast Polskich ten problem podnosiłem. Wielokrotnie korporacje samorządowe jednoznacznie podnosiły tę kwestię w swoich stanowiskach, postulatach i pracach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Dlatego nie mogę przejść obojętnie wobec propozycji utworzenia Funduszu Dróg Samorządowych – stwierdza.

Jego zdaniem to wyjście naprzeciw wieloletnim staraniom polskich samorządowców o stworzenie trwałego systemu finansowania dróg lokalnych.

– Nie oceniam samego projektu. Z jedną uwagą. Ze względu na fatalny stan dróg lokalnych, na ten cel powinna być przeznaczona cała suma, a nie tylko jej część – podkreśla przedstawiciel samorządów lokalnych. – Wiem, że każda nowa danina, budzi zrozumiały sprzeciw. Jednak ci sami mieszkańcy, którzy słusznie protestują przeciwko dodatkowym obciążeniom, przychodzą na sesje rad gmin i powiatów, równie słusznie domagając się naprawienia ich drogi. Z punktu widzenia użytkownika drogi lokalnej, w dłuższej perspektywie, bardziej opłaca się nieco więcej płacić za paliwo, niż dużo więcej za naprawę zawieszenia i myjnię samochodową po przejeździe przez drogę gruntową – czytamy w Liście otwartym.

– Jako były wielokadencyjny burmistrz, członek Zarządu ZMP, mieszkaniec przygranicznej gminy Gołdap, domagam się rzetelnej, poważnej dyskusji nad stworzeniem Funduszu Dróg Lokalnych – pisze. – Zwracam się do parlamentarzystów i mediów. Problem jest na tyle poważny, by nie traktować go jako pretekstu do politycznej bijatyki.

Wybór mniejszego zła

Samorządowiec podkreśla, że jego apel nie ma charakteru politycznego. – Jestem bezpartyjny, a moje preferencje, czy przekonania polityczne w żaden sposób nie są związane z obecnie rządząca formacją polityczną. Co więcej. Część posunięć budzi mój sprzeciw, a niekiedy dezaprobatę – tłumaczy. Jednak jest przekonany, że powiedzenie „dziura w jezdni jest apolityczna” jest prawdziwe.

W rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl Marek Miros przyznaje, że wolałby by środki na drogi lokalne znalazły się w budżecie, ale w sytuacji gdy to nie jest możliwe, wprowadzenie opłaty paliwowej, która obciąży kierowców, jest wyborem mniejszego zła. – Lepiej się składać niż tkwić w braku systemu – mówi naszemu portalowi przedstawiciel samorządu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS