Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Mosty - Polska

Samorządy chcą budować mosty. Jest 75 wniosków o dotacje

| Elżbieta Pałys źródło: RI 17.04.2019

 

Samorządy chcą budować mosty. Jest 75 wniosków o dotacje
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Samorządy z Małopolski i Podkarpacia złożyły najwięcej wniosków o dotacje w programie Mosty dla regionów. W sumie do ministerstwa Inwestycji i Rozwoju wpłynęło 75 aplikacji. Jednostki samorządowe wnioskują o kwotę 86 mln zł na dokumentację projektową planowanych przepraw. Szacowany koszt budowy planowanych inwestycji to ok. 4 mld zł.
– Zainteresowanie programem było naprawdę duże – powiedział podczas konferencji prasowej minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. – Ilość złożonych wniosków przekracza planowany limit wsparcia w wysokości 2,3 mld zł.

Przypomnijmy w ramach zakończonego 29 marca naboru, samorządy (poza miastami na prawach powiatu) mogły wnioskować o wsparcie finansowe przygotowania dokumentacji projektowej dla przepraw mostowych w ciągach zarządzanych przez siebie dróg. Dotacja zarówno etapu projektowego, jak i późniejszej budowy, może wynieść do 80 proc. kosztów.

Zanim ogłoszono nabór, resort inwestycji i rozwoju, we współpracy z ekspertami zewnętrznymi przygotował listę 21 najbardziej potrzebnych inwestycji. Te inwestycje, wskazywane jako priorytetowe, nie zamykały jednak drogi do wnioskowania o wsparcie innych zadań, istotnych z punktu widzenia samorządów.

Siedem inwestycji priorytetowych

Spośród 75 wniosków, które zostały złożone, 7 dotyczy inwestycji wskazanych na liście priorytetowej. Są to mosty na rzekach: Noteć (gmina Czarnków), Warta (w okolicy Konina – pomiędzy gminami Krzymów i Kramsk), Odra (pomiędzy gminami Sulechów i Czerwieńsk oraz pomiędzy gminami Rudnik i Nędza), Bug (pomiędzy gminami Parlejewo i Jabłonna Lack), Wisła (w okolicy Kozienic i Maciejowic) oraz San (gmina Jarosław). Zgłoszone inwestycje priorytetowe dotycząc dotacji na etap projektowy w kwocie ok. 35 mln zł, a wartość całkowita realizacji może wynieść ok. 1 mld zł. Aplikacje dotyczące przepraw z rządowej listy będą rozpatrywane w pierwsze kolejności.

Najwięcej wniosków wpłynęło z Małopolski – 22 oraz Podkarpacia – 10. Tylko z dwóch województw nie było wniosków o dotacje w ogóle – z pomorskiego i zachodniopomorskiego. Teraz wnioski zostaną poddane ocenie. Jak poinformował minister Kwieciński, będą one oceniane wspólnie przez przedstawicieli MIR, Ministerstwa Infrastruktury oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

– Ten program odpowiada na potrzeby samorządów – mówił dziś minister Jerzy Kwieciński. Jak dodał, w kraju jest 35 tys. przepraw mostowych, niemniej wiele potrzebnych inwestycji nigdy nie doczekało się realizacji, ponieważ przekraczało to możliwości finansowe samorządów. – To narastało przez lata – mówił szef resortu inwestycji i rozwoju. Nie ukrywał zadowolenia z dużego zainteresowania programem, przyznając jednocześnie, że było ono większe niż zakładano.

Miasta na prawach powiatu na razie nie skorzystają

Przed zakończeniem naboru planowano, że program Mosty dla regionów, zostanie rozszerzony o możliwość wnioskowania również przez miasta na prawach powiatu. Byłoby to jednocześnie dostosowanie programu do ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych. To jednak na razie nie będzie możliwe. – Ewentualne rozszerzenie oznaczałoby, że należy znaleźć dodatkowe środki – przyznał Jerzy Kwieciński. Powrót do tematu będzie możliwy dopiero po rozstrzygnięciu tego naboru, co ma nastąpić w połowie roku.

Jak przyznał dziś szef resortu, część ze złożonych wniosków prawdopodobnie zostanie odrzuconych z przyczyn formalnych. Niektóre będą miały szansę, by uzyskać dotację w ramach Funduszu Dróg Samorządowych. Także i tam samorządy mogą liczyć na dotację do 80 proc. Zasadnicza różnica między programem mostowym a dotacjami wspierającymi budowę dróg lokalnych polega na możliwości wsparcia w ramach Mostów dla regionów także etapu przygotowania dokumentacji dla przyszłej inwestycji mostowej, a także braku limitu finansowego – dla mostów ich nie ma, podczas gdy program drogowy ma ustalony górny limit na poziomie 30 mln zł.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5