Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Skarbówka ma przejąć pobór opłat drogowych od GITD

| Elżbieta Pałys źródło: RI 29.04.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Skarbówka ma przejąć pobór opłat drogowych od GITD
fot. viatoll.pl

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Krajowa Administracja Skarbowa zastąpi Główny Inspektorat Transportu Drogowego w roli administratora poboru opłat drogowych – takie jest założenie procedowanej w Sejmie nowelizacji ustawy od drogach publicznych. Projektodawcy mówią o ułatwieniach dla przedsiębiorców, przeciwnicy zaproponowanych zmian – o zagrożeniu nadmierną inwigilacji użytkowników dróg, w tym przedsiębiorców.
W środę 29 kwietnia sejmowa Komisja Infrastruktury przeprowadziła pierwsze czytanie projektu nowelizacji ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. To przepisy, które mają być podwaliną pod nowy system poboru opłat drogowych oparty na technologii satelitarnej. Jedną zasadniczych zmian jest przejęcie poboru opłat od użytkowników dróg przez Krajową Administrację Skarbową. KAS zastąpić ma w tym obszarze Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Przewidziano, ze nastąpi to od 1 lipca 2020 roku.

Projekt został zgłoszony jako poselski, formalnie nie wymaga więc konsultacji, choć podczas prac w komisji nie ukrywano, że jego twórcą jest strona rządowa.

Jak mówił w sejmie poseł sprawozdawca Sylewster Tułajew, projektowane przepisy mają zmniejszać uciążliwości (dla użytkowników) związane z wnoszeniem opłaty elektronicznej. Przepisy zostaną jednocześnie dostosowane do szykowanej zmiany technologii – z obecnej DSRC na satelitarną. W ten sposób mamy uniknąć budowy bramownic oraz instalowania w pojazdach specjalnych urządzeń, a jednocześnie kształtowanie sieci dróg płatnych będzie bardziej elastyczne.

Najważniejsze założenia

Nowelizacja tworzy podstawy prawne do pobierania opłat drogowych przez administrację skarbową, w ramach sytemu, który będzie się nazywał Systemem Poboru Opłaty Elektronicznej KAS. Celem przejęcia opłat przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej – jak wskazano – ma być konsolidacja zadań w obszarze poboru danin i opłat oraz ograniczenie kosztów po stronie administracji. Chodzi także, zdaniem projektodawców, o wykorzystanie doświadczeń i komponentów technicznych systemu SENT służącego do monitorowania przewozu towarów.

Zakłada się, że do poboru opłat będą wykorzystywane powszechnie dostępne i już używane urządzenia umożliwiające geolokalizację, jak np. telefony komórkowe, tablety, czy urządzenia wykorzystywane na potrzeby wspomnianego systemu SENT. Opłaty maja być naliczane na podstawie bezpłatnej aplikacji mobilnej.

Przewidywana jest rezygnacja z podpisywania umów pomiędzy użytkownikiem i operatorem systemu poboru opłat. Zastąpi je prowadzony przez szefa KAS rejestr urządzeń do pobierania opłaty powiązany z danymi o użytkowniku i pojeździe. To na użytkowniku ma spoczywać obowiązek zapewnienia sprawnego urządzenia lokalizacyjnego w czasie przejazdu drogą płatną. Możliwość przekazywania danych do systemu będzie miał każdy operator zewnętrznych systemów lokalizacji, co ma zwiększyć możliwości w zakresie wykorzystywanych urządzeń.

Rejestr urządzeń ma być prowadzony wyłącznie drogą elektroniczną, co ma służyć odbiurokratyzowaniu procedur. Za nieposiadanie sprawnego i zarejestrowanego urządzenia w trakcie przejazdu droga płatną przewidziano karę w wysokości 3 tys. zł.

Zwieszono też krąg podmiotów uprawnionych do kontroli – inspektorów drogowych będą wspierać w tym względzie funkcjonariusze administracji celno-skarbowej. Wraz z przejęciem systemu poboru opłat dotychczasowi pracownicy GITD zajmujący się poborem opłat staną się pracownikami podległymi ministrowi finansów.

„Inwigilacja i porażka dotychczasowych decyzji”

Projekt spotkał się z krytyką części posłów sejmowej Komisji Infrastruktury. Poseł Mirosław Suchoń ocenił, że jest on wyrazem porażki dotychczasowych działań związanych z poborem opłat, w tym przekazaniu go państwowemu operatorowi – GITD. Ocenił, że system poboru opłat, był „maszynką do zarabiania pieniędzy” dopóki nie zdecydowano o zastąpieniu operatora wybieranego w drodze konkursu na „swoich nominatów”. – Oni sobie nie poradzili – ocenił. – To efekt nieudolności w przejmowaniu systemu – stwierdził. Dodał, że przekazanie tego zadania do KAS, to kolejny obszar, który jest wyjmowany z miejsca, w którym powinien być (w tym przypadku – ministerstwa Infrastruktury – i przekazywany w ręce „służb specjalnych”.

Poseł stwierdził też, że projekt umożliwia inwigilację jego użytkowników. – Czy system poboru opłat powinien służyć wyłącznie do poboru opłat czy też to system totalnej, permanentnej inwigilacji jaki znajduje się w tej ustawie? Każdy kto wyjeżdża na drogę będzie inwigilowany – mówił Mirosław Suchoń.

W czasie dyskusji pojawiły się zastrzeżenia, że nowa ustawa umożliwi śledzenie logistyki przedsiębiorców, tym samym naruszanie ich tajemnic w zakresie rozwiązań, które decydują o powodzeniu ich biznesów.

Tym stwierdzeniom zaprzeczyli projektodawcy oraz obecna na posiedzeniu komisji szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska, która wskazała, że dane gromadzone w systemie będą wykorzystywane tylko w granicach nakreślonych przez prawo, w tym przypadku do naliczania opłat. W projekcie zapisano zasadę, że dane rejestracyjne będą przechowywane przez rok od końca roku w którym ktoś zaprzestał przejazdu po drogach krajowych lub odcinkach płatnych, natomiast dane geolokalizacyjne przez okres 6 miesięcy od dnia zakończenia przejazdu. Jak powiedziała Magdalena Rzeczkowska, KAS będzie miała obowiązek przeglądania co najmniej raz na 3 miesiące i usuwania z rejestru danych niezwiązanych z potrzebami poboru opłat.

Wiceprzewodniczący komisji, poseł Cezary Grabarczyk zauważył z kolei, że proponowane rozwiązania są nieracjonalne, gdyż administracja publiczna przejmuje na siebie kolejne zadanie. Zauważył, że efektywności i skuteczności miało służyć przekazanie poboru opłat do państwowego operatora – GITD. – Nie jest ani skuteczniej, ani efektywniej, a ostatecznie i tak poborem opłat zajmuje się ta sama firma co przed przejęciem przez rząd – stwierdził Cezary Grabarczyk.

– Obawy o inwigilację są uzasadnione. Wielu przedsiębiorców swój sukces gospodarczy zawdzięcza zaradności, kontaktom, nowinkom technologicznym i dziś dane w tym zakresie trafią do kolejnej instytucji gdzie nie ma pewności, że są bezpieczne – powiedział.

Poseł uznał, że takie rozwiązania miałyby sens, gdyby zakładały ujednolicenie poboru opłat w całej Unii Europejskiej lub przynajmniej na terenie kraju. – A tak, przekładamy z jednej agendy do drugiej, z niejasny określonym celu – powiedział. Pytał czy są prowadzone rozmowy z koncesjonariuszami.

Szefowa KAS wyjaśniła, że nowy system będzie uwzględniał system europejski i spełniał wymagania w zakresie interoperacyjności. Powiedziała także, że w Europie znane są rozwiązania, gdzie służby finansowe zajmują się poborem opłat – w Czechach jest to służba celna. Dodała też, że obecne plany nie zakładają żadnych rozwiązań związanych z włączaniem do tego systemu koncesjonariuszy.

– Tu chodzi o zapewnienie efektu synergii – powiedziała Magdalena Rzeczkowska.

Pieniędzy od przenoszenia nie przybędzie

Głosowanie nad tym projektem prawdopodobnie zostanie przeprowadzone jeszcze w trakcie rozpoczętego dziś posiedzenia Sejmu.

– Ta wędrówka od instytucji do instytucji tak poważnego narzędzia do zbierania środków na rozwój sieci drogowej jest niezrozumiała i niepokojąca. Poprzednio też miało być taniej, ale raport NIK pokazał coś zupełnie innego. System jest skuteczny w sensie poboru i powinien być jak najszybciej rozwijany na kolejne kilometry istniejących dróg – mówi Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Czy zmiana przyspieszy rozszerzanie systemu, które zostało zaniechane w 2017 r., czy zwiększy przychody czy wręcz przeciwnie, opóźni ten proces? Warto dodać, że rozszerzony system mógłby dziś generować roczne przychody o nawet 1 mld zł wyższe co w obecnej sytuacji ma niebagatelne znaczenie dla finansów państwa – zauważa.

System satelitarny szykowany jest przede wszystkim z myślą o pojazdach powyżej 3,5 ton. – Likwidacja zatorów samochodów osobowych na bramkach poprzez wprowadzenie videotollingu jest tematem odrębnym i oczywiście powinna być realizowana – dodaje Adrian Furgalski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5