W Kobiernicach na Śląsku, na drodze wojewódzkiej DW-948 zarządzanej przez Zarząd Dróg w Katowicach powstał pierwszy odcinek z wykorzystaniem asfaltów wysokomodyfikowanych Orbiton HiMA WMA. Orlen Asfalt jako pierwszy w Polsce połączył technologię wysokiej modyfikacji asfaltów polimerami (HiMA) z technologią WMA. W 2022 roku asfalty te mają się znaleźć w regularnej ofercie spółki.
Technologia Orbiton HiMA WMA polega na wykorzystaniu specjalnych dodatków, które w efekcie oddziaływania na lepiszcze asfaltowe pozwalają na wyprodukowanie i wbudowywanie mieszanek mineralno-asfaltowych w niższej temperaturze. Wykorzystanie tej technologii przekłada się bezpośrednio na mniejsze zużycie energii koniecznej do podgrzania składników mieszanki mineralno-asfaltowej zarówno na etapie produkcji na wytwórni, jak i podczas budowy nawierzchni drogowych, co prowadzi do zmniejszenia śladu węglowego.
Prace nad połączeniem technologii HiMA (Higly Modified Asphalt) i WMA (Warm Mixed Asphalt) prowadzone były przez Biuro Badań, Rozwoju i Innowacji Orlen Asfalt od 2018 roku. Zwieńczeniem projektu było zastosowanie opracowanego rozwiązania na drodze wojewódzkiej nr 948 w Kobiernicach na Śląsku.
– W Orlen Asfalt nieustannie pracujemy nad nowymi rozwiązaniami technologicznymi, które nie tylko wzbogacą naszą ofertę, ale także przyczynią się do poprawy jakości dróg w Polsce oraz ograniczą wpływ na środowisko. Asfalty wysokomodyfikowane Orbiton HiMA WMA wpisują się w te założenia, stanowią połączenie produktów o najwyższych właściwościach funkcjonalnych z troską o nasze otoczenie. Wpisuje się to również w strategię Grupy Orlen, która zakłada osiągniecie neutralności emisyjnej do 2050 r. – mówi Paweł Wachnik, prezes Zarządu Orlen Asfalt.
Innowacyjna technologia Orbiton HiMA WMA pozwala nie tylko na zapewnienie najwyższej jakości asfaltowych nawierzchni drogowych, ale także na łatwiejsze zagęszczenie mieszanki mineralno-asfaltowej, możliwość jej transportu na dalsze odległości i tym samym wydłużenie sezonu budowalnego. Szybsze ukończenie kontraktów drogowych to także mniejsze utrudnienia dla kierowców oraz niższe zużycie paliwa z uwagi na udrożnienie zatorów drogowych, co także przekłada się na zmniejszony ślad węglowy. Technologia WMA jest szczególnie przydatna podczas układania nawierzchni w niekorzystnych warunkach atmosferycznych oraz w miejscach o ograniczonej cyrkulacji powietrza, jak na przykład tunele.
Asfalty wysokomodyfikowane Orbiton HiMA WMA trafią do regularnej oferty Orlen Asfalt już na wiosnę 2022 roku.