W opublikowanych wynikach finansowych Grupy Stalexport Autostrady za rok 2020 widać wpływ pandemii COVID-19. Odnotowano spadek przychodów ze sprzedaży. Jednocześnie, z uwagi na niższe płatności na rzecz Skarbu Państwa, Grupa zwiększyła zysk netto.
W 2002 roku Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady osiągnęła przychody na poziomie ok. 289,5 mln zł, tj. o ok. 18 proc. niższym niż w roku 2019. Grupa poinformowała, że pomimo spadku przychodów osiągnęła o ponad 11 mln zł wyższy zysk netto, który w roku 2020 wyniósł ok. 91,5 mln zł. Wynik EBIDTA Grupy Kapitałowej ukształtował się na poziomie ok. 159,1 mln zł.
Jak wyjaśniono, wzrost zysku netto to skutek m.in. mniejszego kosztu płatności na rzecz Skarbu Państwa w tytułu zobowiązań koncesyjnych dotyczącej autostrady A4. W 2020 r. wyniosły one 44,6 mln zł netto, co stanowi kwotę o ponad 44 mln zł netto niższą niż w roku 2019 r.
Spadek ruchu – spadek przychodów
Za spadkiem przychodów stoi mniejszy ruch związany z trwającą pandemią. Podczas gdy w styczniu 2020 ruch w stosunku do okresu porównawczego był wyższy o 5 proc., to już w marcu, czyli po wprowadzeniu pierwszych obostrzeń, spadł o ponad 33 proc.. Potem było jeszcze gorzej – w kwietniu, w porównaniu z kwietniem 2019 r. był niższy o ponad 60 proc. i wynosił średnio 17,7 tys. pojazdów na dobę.
Średnio ruch na A4 był w 2020 r. niższy o 20 proc. niż rok wcześniej i wyniósł 36,5 tys. pojazdów na dobę. Przychody z poboru opłat za przejazd A4 Katowice – Kraków wyniosły 285,6 mln zł i były o 17,8 proc. niższe niż rok wcześniej.
– Pandemia koronawirusa wpłynęła na funkcjonowanie wszystkich branż gospodarki, zmieniła wcześniejsze schematy działania przedsięwzięć gospodarczych, zmieniła także sposób pracy w wielu organizacjach. Te zmiany i skutki pandemii nie ominęły oczywiście także naszej działalności.
Z niepokojem obserwowaliśmy spadki ruchu na zarządzanym przez nas odcinku autostrady A4 zwłaszcza w kwietniu ubiegłego roku, wynikające z obostrzeń, jakie wprowadzono w związku z pandemią COVID-19, ponieważ spadek ruchu automatycznie przekłada się na niższe przychody ze sprzedaży – komentuje Emil Wąsacz, prezes Zarządu Stalexport Autostrady SA oraz Stalexport Autostrada Małopolska SA.
Grupa poinformowała, że w 2020 r. zakończył się proces obniżenia kosztów funkcjonowania i uproszczenia struktury Grupy Kapitałowej poprzez połączenie transgraniczne Stalexport Autostrady SA, ze spółką Stalexport Autoroute S.à r.l, z siedzibą w Luksemburgu. Spółka Stalexport Autostrady SA przejęła całość majątku.
Na co wydawano
W 2020 roku na A4 Katowice – Kraków prowadzone były prace remontowe i modernizacyjne, w tym m.in. remont wiaduktu w Mysłowicach, prace związane z modernizacją przepustów pod jezdnią autostrady, modernizacja odwodnienia autostrady oraz wymiana nawierzchni jezdni. W sumie w 2020 roku wydano 41,5 mln zł na remonty i ponad 27,5 mln zł na poprawę odwodnienia.
– Przypominam, że działalność autostradowa Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady, w tym inwestycje w modernizację infrastruktury drogowej oraz prace utrzymaniowe, w całości finansowane są właśnie z przychodów z tytułu poboru opłat – mówi Emil Wąsacz.
Wyniki jednostkowe Stalexport Autostrady SA w zakresie przychodów ze sprzedaży są podobne do przychodów uzyskanych w 2019 roku. Wyniosły ok. 3,5 mln zł a złożyły się na nie przede wszystkim przychody z tytułu najmu powierzchni biurowej w budynku w Katowicach, którego Spółka jest współwłaścicielem. Jednostkowy zysk netto wyniósł ok. 157,6 mln zł wobec straty -829 tys. zł odnotowanej po przekształceniu wyniku 2019 roku w związku ze wspomnianym połączeniem transgranicznym. Poziom zysku netto Spółki w 2020 r. wynika przede wszystkim z przychodów finansowych, tj. dywidendy wypłaconej przez zależną spółkę koncesyjną SAM na rzecz Stalexport Autostrady w wysokości ok. 131,2 mln zł, zarachowanej zaliczki na poczet dywidendy od SAM
w wysokości 22,3 mln zł oraz dywidendy wypłaconej przez spółkę zależną VIA4 S.A. (operatora autostrady A4 Katowice-Kraków) w wysokości ok. 10,7 mln zł.
Co w planach
Jak informuje prezes Staleksportu, planowane inwestycje i prace utrzymaniowe w 2021 r. wyniosą ok. 100 mln zł. – Prowadzić będziemy modernizację odwodnienia autostrady oraz przepustów, w planach mamy także remonty obiektów mostowych i ekranów akustycznych. Kontynuować będziemy wymianę nawierzchni jezdni na krótkim odcinku ok. 3 km oraz na węźle Jeleń – mówi Emil Wąsacz.
– Na ten rok przewidzieliśmy także korekty rozwiązań drogowych oraz naprawę nawierzchni betonowej na Placu Poboru Opłat w Balicach. Oczywiście wciąż stawiamy na dalszy rozwój systemu poboru opłat na zarządzanym przez nas koncesyjnym odcinku A4 – dodaje.