Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Sporo inwestycji, duże zapotrzebowanie na gwarancje finansowe

| oprac.ep. źródło: RI/GDDKiA 27.04.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Sporo inwestycji, duże zapotrzebowanie na gwarancje finansowe
fot. pixabay.com/pl/Bru-nO

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Inwestycje infrastrukturalne nie wyhamowały w czasie koronawirusa. To dobra informacja. Duże inwestycje są jednak niemałym wyzwaniem w zakresie gwarancji. Obecnie zabezpieczenia inwestycji GDDKiA mają wartość ok. 7 mld zł. Realizacja programu budowy dróg do 2026 roku wygeneruje dodatkowe ponad 5,5 mld zł zabezpieczeń. Branża apeluje o elastyczność w zakresie gwarancji.
Inwestycje publiczne są wskazywane jako obszar, który w obliczu nieuniknionego kryzysu związanego z koronawirusem pozwoli utrzymać tempo wzrostu PKB. Z tym wiążą się okresowe wyzwania. Mamy potencjał wykonawczy, który pozwoli podjąć zlecenia, ale potrzebna może być pomoc w sprostaniu im pod względem zabezpieczeń finansowych. Między innymi te kwestie były poruszane podczas wideokonferencji z udziałem organizacji branżowych, Ministerstwa Infrastruktury oraz GDDKiA.

Ile pieniędzy na rynku

Jak wynika z danych drogowej dyrekcji, obecnie w realizacji znajdują się 93 zadania obejmujące 1150 km dróg. Ich wartość to ponad 42 mld zł. Na ukończeniu realizacji w ramach zadań oddanych do użytkowania jest 28 odcinków o łącznej wartości ok. 13,5 mld zł.

Kolejne inwestycje wkrótce trafią na rynek. W przetargu w ramach PBDK jest obecnie 18 zadań na kwotę ok 10 mld zł. Na ten rok zaplanowane jest ogłoszenie 25 przetargów drogowych o wartości ponad 12 mld zł (powstać ma dzięki nim ok. 350 km dróg). W ciągu tego roku podpisanych ma być w sumie 29 umów na ponad 380 km i wartości ok. 18,5 mld zł, z tego do tej pory podpisanych zostało 10 kontraktów na 151 km wartych 6,6 mld zł.

Do zadań zapisanym w Programie Budowy Dróg Krajowych dojdą zadania z Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030. Jego wartość to 28 mld zł, z tego tylko w tym roku mają ruszyć zadania warte 3,5 mld zł.

Wszystkie te zadania to rynek nie tylko dla firm wykonawczych, ale i instytucji ubezpieczeniowych. Jak podaje GDDKiA, obecnie rynek zabezpieczeń, gwarancji należytego wykonania umowy jest wart 7 mld zł. Z tej kwoty banki udzieliły gwarancji na 3,9 mld zł, a firmy ubezpieczeniowe na 2,5 mld zł. Pozostałe 0,6 mld zł to tzw. gwarancje mieszane.

W związku z realizacją obecnego PBDK do 2026 roku kwoty z zabezpieczeń to dodatkowe ponad 5,5 mld zł – szacuje GDDKiA.

Kwestie związane z rynkiem gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych, w tym m.in. ich dostępności dla firm budowlanych poruszano m.in. w trakcie videokonferencji z udziałem GDDKiA.

Ważna elastyczność

Branża oczekuje wsparcia ze strony sektora ubezpieczeniowego i bankowego polegającego choćby na elastycznym podejściu. Wskazano na przykład na mechanizm regwarancji (zabezpieczenie gwarancji), dzięki któremu możliwe byłoby zwalnianie wzajemnych obciążeń i uwalnianie zdolności kredytowej firm budowlach i limitów gwarancyjnych.

Z postulatem do sektora bankowego o niezmniejszanie wykonawcom limitów gwarancyjnych i kredytowych zwrócił się m.in. Zespół Doradców Gospodarczych TOR, który zaapelował także do GDDKiA o zmniejszenie wielkości gwarancji, która nierzadko jest problemem dla firm podwykonawczych.

Uczestnicy dyskusji wskazali również na potrzebę „wyjścia sektora finansowego ze strefy komfortu” i wzięcia większej odpowiedzialności za rynek inwestycji infrastrukturalnych. Jak się okazuje, w czasie epidemii udaje się rozwiązywać problemy, które wcześniej były odsuwane na dalszy plan.

GDDKiA od pewnego czasu akceptuje gwarancje finansowe przekazywane w formie elektronicznej i opatrzone kwalifikowanym podpisem. To rozwiązanie zostało docenione przez branżę jako faktyczne usprawnienie pracy. Wskazała na to m.in. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa.

Możliwość udzielenia gwarancji z kwalifikowanym podpisem elektronicznym w okresie pandemii wprowadził także sektor ubezpieczeniowy.

Z kolei żeby poprawić płynność finansową w branży GDDKiA wprowadziła system dwustopniowej weryfikacji płatności dla kontaktów realizowanych w oparciu o FIDIC.

Jeśli chodzi o wielkość gwarancji, obecnie w przypadku inwestycji GDDKiA, to 10 proc. wartości kontraktu. Gwarancja jest wiążąca do czasu usunięcia usterek wskazanych w świadectwie przejęcia (realizacja ok. 4 lat). Później – jak przypomina inwestor – na okres gwarancji jakości wynosi 3 proc. wartości kontraktu, przy czym obowiązuje ona przez 5 lat, pomimo gwarancji jakości na poszczególne zakresy nawet do 10 lat. – W nowych umowach planujemy dopuścić sukcesywne zmniejszanie GNWU w zależności od przejętych zakresów – informuje GDDKiA.

Co z płynnością

Branża obawia się o płynność finansową małych i średnich firm na kontraktach samorządowych. A jak wygląda sytuacja w branży obecnie? Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Długów oraz ankiety przeprowadzonej przez Polski Związek Pracodawców Budownictwa cała branża budowlana jest zadłużona na 1,2 mld zł, z czego na sektor budownictwa drogowego przypada 144 mln zł. Blisko pół miliarda przypada na roboty związane ze wznoszeniem budynków, a ponad 570 mln zł na roboty specjalistyczne.

Ponad połowa firm budowlanych nie ma problemu z utrzymaniem płynności finansowej z powodu koronawirusa. Większość przedsiębiorców ma rezerwy gotówkowe. Wysokie ryzyko wystąpienia zaburzeń w płynności finansowej firm w najbliższych tygodniach może pojawić się w przedsiębiorstwach, które są podwykonawcami prac – ocenia GDDKiA. – Aby temu zapobiegać w GDDKiA skracamy terminy płatności oraz wprowadziliśmy system dwustopniowej weryfikacji płatności.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5