GDDKiA w Zielonej Górze wskazała ofertę firmy Strabag Infrastruktura Południe jako najkorzystniejszą w przetargu na przebudowę i dostosowanie do parametrów autostrady drogi krajowej nr 18. Mowa o odcinku drogi o długości blisko 12 km od granicy z Niemcami.
Umowa będzie podpisana po okresie, w którym pozostałym oferentom przysługuje możliwość składania odwołań od rozstrzygnięcia. Minie on 7 lutego. Jeśli nie będzie zastrzeżeń, kontrakt zostanie zawarty.
fot. GDDKiA Zielona Góra
GDDKiA dostosowanie obecnej DK-18 do parametrów autostrady podzieliła na dwa zakresy. Pierwszy obejmuje odcinek o długości ok. 1,3 km od końca mostu na Nysie Łużyckiej, gdzie zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie i rozbudowa obu jezdni. Natomiast na dalszym odcinku, o długości ok. 10,5 km, rozbudowana zostanie jezdnia południowa. Jezdnię północną na całym 70-kilometrowym odcinku przebudowano w pierwszym etapie prac, w latach 2004-2006.
- Południowa jezdnia autostrady A18 od lat wymagała przebudowy. Podjęliśmy to wyzwanie i zapewniliśmy finansowanie realizacji. Wreszcie znikną trudności, z którymi borykają się kierowcy na tej trasie. Zaś do 2025 r. zakończy się budowa całej sieci autostrad w Polsce - podkreśla Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
Przed ogłoszeniem przetargu na wyłonienie wykonawców dwóch kolejnych odcinków przyszłej A18 GDDKiA przeprowadziła aktualizację dokumentacji niezbędnej do wystąpienia o zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i do wojewody lubuskiego trafiły już stosowne wnioski. Dotyczy to odcinka od km 33+760 do km 50+000 (16,2 km) oraz od km 50+000 do km 71+533 węzeł Golnice (21,5 km). Po otrzymaniu nowej decyzji ZRID ogłosimy przetarg na realizację w systemie tradycyjnym.
Prace przy przebudowie czterech odcinków trasy i dostosowaniu ok. 70 km do parametrów autostrady maja się zakończyć na przełomie 2023 i 2024 roku.
Przypomnijmy, że w opracowaniu jest dokumentacja na dostosowanie do obowiązujących parametrów technicznych autostrady A18 na odcinku Krzyżowa - Golnice o długości blisko 4 km. Następnym krokiem będzie wyłonienie wykonawcy prac drogowych, który po dwóch stronach autostrady wybuduje pasy awaryjne o szerokości 3 m.
W 2019 roku podpisana została umowa na dostosowanie do parametrów autostrady fragmentu do prawie 34. kilometra trasy.