Osiem ofert wpłynęło w przetargu na budowę tunelu drogowego w Sulejówku, który pojawi się w miejscu ruchliwego przejazdu kolejowo-drogowego. Tylko jedna oferta mieści się w kwocie 107,9 mln zł brutto zarezerwowanej przez PKP PLK.
Tunel będzie mieć ponad 90 metrów długości. Powstanie w miejsce dotychczasowego przejazdu kolejowego. Zbudowane zostaną też chodniki oraz windy. – W planie jest przebudowa torowiska, skrzyżowań i dróg wraz z dojazdami do posesji, a także stworzenie alejek pieszo-rowerowych. Konieczna będzie przebudowa sieci energetycznej, wodociągowej i gazowej. Ponadto wykonawca będzie miał za zadanie opracować koncepcję budowy by-passa, który w trakcie budowy tunelu umożliwi przejazd mieszkańcom i pasażerom – czytamy na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.
Sam tunel ma zostać wykonany w tzw. technologii ścian szczelinowych. Płyta stropowa powinna być „dostosowana do przenoszenia obciążeń pochodzących z ruchu kolejowego”. Zakres inwestycji obejmuje też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 638 (al. Piłsudskiego) na odcinku od skrzyżowania z ul. Władysława Reymonta do skrzyżowania z ul. 11 Listopada w Sulejówku, a także „dowiązanie lokalnego układu dróg gminnych do tunelu”. Wszystko ma by gotowe najpóźniej w ciągu dwóch lat od podpisania umowy, a zatem jest szansa, że tunelem przejedziemy już jesienią 2023 roku.
Przetarg w tej sprawie ogłosiła latem spółka PKP PLK. Znamy oferty zainteresowanych firm. Wpłynęło ich 8, ale tylko jedna mieści się w kwocie 107,9 mln złotych brutto (87,7 mln zł netto) zarezerwowanej przez PKP PLK. Złożyło ją Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia, które zaproponowało 84,2 mln zł. „Rozpiętość cenowa” jest bardzo duża, bo najdroższa oferta opiewa na 256,2 mln zł brutto. Tyle zażyczyło sobie konsorcjum firm NDI z Sopotu oraz ZUE z Krakowa. Pozostałe oferty (kwoty brutto, w zaokrągleniu):
113,8 mln zł – Warbud
126,8 mln zł – Nowak-Mosty
111,8 mln zł – Strabag
219,3 mln zł – Skanska
113,2 mln zł – Budimex
144,6 mln zł – Intop Warszawa.
Na oficjalne rozstrzygnięcie postępowania musimy jeszcze poczekać. Kosztami inwestycji podzielą się PKP PLK (pokryje 50,52 %), samorząd województwa mazowieckiego (42,02 %), a także miasto Sulejówek (7,46 %).