W minionym tygodniu do Świnoujścia z portu Nansha w Chinach przypłynął statek z tarczą TBM, która wydrąży tunel pod Świną, zapewniając tym samym stałe połączenie miedzy wyspami Wolin i Uznam. Po ok. 40 dniach podróży morskiej, teraz rozpocznie przygotowania do startu. Drążenia zacznie się za ok. pół roku.
Tarcza TBM zamówiona u chińskiego producenta przez wykonawcę tunelu w Świnoujściu – konsorcjum Porr i Gulermak, będzie miała blisko 13,5 m średnicy oraz 100 metrów długości. Sprzęt ważący w sumie 2740 ton przypłynął rozłożony na części. Teraz zaczyna się kolejny etap. Maszyna będzie ponownie składana i przygotowywana do pracy. Cały proces potrwa pół roku.
W czasie gdy w Kraju Środka produkowano tarczę, w Świnoujściu szykowany był plac budowy i komora, w której TBM rozpocznie pracę. Docelowo szyb startowy ma mieć ok. 120 metrów długości i 20 metrów szerokości.
Jak poinformował inwestor, obecnie w komorze startowej zakończono montaż drugiego poziomu rozparcia tymczasowego i przygotowywane są miejsca w ścianach szczelinowych dla połączenia ich z płytą denną, tzw. zamki. Trwa odwadnianie komory, wykop podstropowy w części wschodniej oraz na bieżąco mycie ścian szczelinowych po ich odkopaniu.
W początkowych segmentach rampy dojazdowej do tunelu wykonywany jest wykop pod płytę denną i szykowane jest podłoże do jej wykonania. – W segmencie siódmym, w miejscu przyszłego wiaduktu dla ul. Karsiborskiej nad odcinkiem rampy, usuwane były ostatnio murki prowadzące ścian szczelinowych i skuwano wierzch ścian szczelinowych. W segmentach dziesiątym i jedenastym wykonywana jest przesłona jet- grouting – informuje inwestor.
TBM ma rozpocząć pracę po stronie wyspy Uznam, skąd pod Świną będzie się przemieszczać w stronę Wolina. Już teraz trwają prace związane z przygotowaniem komory odbiorczej na wyspie Wolin. Obecnie wykonywane są ściany szczelinowe oraz murki prowadzące dla ścian szczelinowych tunelu odkrywkowego i rampy dojazdowej. Już teraz przygotowywany jest także plac, gdzie po zakończeniu pracy maszyna zostanie rozmontowana.
Jak przypomina miasto Świnoujście, które jest inwestorem tego zadania (w roli inwestora zastępczego występuje GDDKiA w Szczecinie), Świna m głębokość 13,5 m. Tunel w najgłębszym miejscu będzie się znajdował aż 10 metrów pod dnem cieśniny.
– Maszyna TBM drążąc tunel jednocześnie układa betonowe pierścienie obudowy, których łącznie będzie 780. Każdy z dwumetrowych pierścieni ma się składać z ośmiu segmentów i ważyć 100 ton. W zakładzie prefabrykacji już rozpoczął się próbny montaż takiego pierścienia – tłumaczy inwestor.
Tunel w Świnoujściu będzie najdłuższą przeprawą podwodną z długością 1484 m. Ma być gotowy przed końcem 2022 roku. Jego budowa kosztuje ok. 912,5 mln zł.