Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Świnoujście. Zaznaczono miejsce, gdzie zacznie się tunel pod Świną

| Redakcja/inf. pras. źródło: UM Świnoujście/RI 09.03.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Świnoujście. Zaznaczono miejsce, gdzie zacznie się tunel pod Świną
fot. UM Świnoujście

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wiadomo dokładnie, gdzie będzie się zaczynał tunel, który w przyszłości poprowadzi ruch samochodowy pod Świną w Świnoujściu. W miejscu tym stanął specjalny murek. Za kilka miesięcy będzie tu początek komory startowej dla maszyny TBM.
To miejsce na wyspie Uznam, oddalone o ponad 500 metrów od brzegu Świny. O jego „zaznaczeniu” poinformował Urząd Miasta Świnoujście.

Wbudowane specjalne murki w przyszłości umożliwią dokładne wprowadzenie chwytaka maszyny służącej do wybierania gruntu. Jak podaje urząd, odległość między murkami ma szerokość chwytaka, po to, by wprowadzać go dokładnie w pionie. Grunt w tym miejscu ma być wybrany na głębokość 39,5 metra.

Tu będzie komora startowa

Po wykonaniu wykopu i zabezpieczeniu bocznych ścian zewnętrznych to właśnie tutaj znajdzie się komora startowa. Zostanie w niej zamontowana maszyna drążąca TBM, która rozpocznie pracę drążenia gruntu i układania betonowych pierścieni, z których zostanie wybudowany tunel. Czoło maszyny TBM przed wprawieniem jej w ruch znajdzie się dokładnie w miejscu wyznaczonym przez murki.

Kilkanaście metrów dalej znajduje się ściana lasu. Toteż z miejsca, gdzie powstaje komora startowa nie zobaczymy Świny. Drzew rosnących bezpośrednio nad cieśniną i kilkaset metrów dalej nie trzeba było usuwać, bowiem w miejscu, gdzie rosną tunel będzie już na tyle głęboko pod ziemią, że nie będzie im przeszkadzał. Toteż świnoujski tunel będzie przebiegał pod wodą, ale też pod lasem.

Maszyna w trakcie produkcji

Drążenie tunelu z komory startowej położonej po stronie wyspy Uznam będzie wykonywała maszyna drążąca TBM o długości ponad 100 metrów, której tarcza będzie miała średnicę 13,5 metra. Urządzenie jest produkowane w Chinach. Do Polski przypłynie w drugiej połowie tego roku.

Następnie zostanie zmontowane w komorze startowej. Drążenie powinno się rozpocząć zgodnie z harmonogramem na początku 2021 roku. Maszyna TBM będzie zostawiała za sobą gotowy tunel złożony z prefabrykowanych elementów.

Jak pisaliśmy niedawno, na razie, mimo wywołanych koronawirusem problemów z dostawami części i maszyn z Chin, na razie maszyna powstaje zgodnie z harmonogramem.

Węzeł betoniarski zakładu produkcji elementów tunelu już jest zbudowany i znajduje się w sąsiedztwie powstającej komory startowej.

Przebicie w 2021, ruch w 2022

Samo drążenie będzie trwało kilka miesięcy, w sierpniu 2021 roku maszyna TBM powinna przebić się do szybu końcowego położonego na wyspie Wolin, następnie zostanie zdemontowana.

W wydrążonym tunelu trzeba jeszcze będzie wykonać drogę wraz ze wszystkimi elementami niezbędnymi do jej funkcjonowania. Musi powstać sama jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną. Zejścia z poziomu tunelu do galerii ewakuacyjnej będą wychodziły poza rurę tunelu i będą wykonywane metodą mrożenia gruntu. Bardzo ważne są również urządzenia wentylacyjne i wszelkie systemy bezpieczeństwa. Do funkcjonowanie tunelu konieczny jest układ dróg dojazdowych. Po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie budynek, z którego tunel będzie zarządzany.

Zgodnie z kontraktem wszystkie roboty powinny zostać zakończone we wrześniu 2022 roku. Wtedy kierowcy powinni zacząć korzystać z tunelu łączącego Świnoujście z resztą Polski.

Wykonawcą przeprawy jest konsorcjum Porr, Gulermak i Energopol Szczecin.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5