Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Śląskie,Szczyrk

Szczyrk: Tunel pod Skrzycznem? Nie za krajowe pieniądze

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 15.08.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Szczyrk: Tunel pod Skrzycznem? Nie za krajowe pieniądze
fot. Andrzej Kosiński, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Śląskie
Szczyrk

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit pozbawia złudzeń turystów przyjeżdżających do Szczyrku oraz mieszkańców miasta. Lokalny pomysł na zlikwidowanie korków, poprzez budowę tunelu pod Skrzycznem nie może być zrealizowany z budżetu na drogi krajowe.
Korki w Szczyrku dają się we znaki kierowcom szczególnie w sezonie zimowym. Położone w kotlinie miasto jest chętnie wybierane przez miłośników nart tak z kraju, jak i zagranicy. Istniejący układ komunikacyjny jest niewydolny.

Już teraz w sezonie czas dotarcia do miasta jest znacznie wydłużony, co stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa, gdyż utrudnia także poruszanie się pojazdom służb ratunkowych. A miasto nie powiedziało jeszcze ostatniego słowa z zakresie rozwoju infrastruktury turystycznej.

– Już teraz przez miasto w sezonie zimowym przejeżdża nawet kilkanaście tysięcy samochodów dziennie. Sytuacja ta może ulec zdecydowanemu pogorszeniu poprzez rozbudowę szczyrkowskich ośrodków narciarskich, których kolejki do 2020 roku będą w stanie obsłużyć ok. 28 tys. turystów na godzinę, przyciągając jeszcze liczniejsze rzesze narciarzy – zwraca uwagę poseł Małgorzata Pępek w interpelacji skierowanej do ministra infrastruktury.

Przypomina w niej lokalną inicjatywę, która miałaby być sposobem na pozbycie się korków.

Jeszcze wiosną tego roku w przestrzeni publicznej pojawiła się informacje, że korki można zlikwidować budując tunel pod Skrzycznem. To inicjatywa Stowarzyszenia Tunelem do Szczyrku z prof. Wojciechem Pluskiewiczem na czele. Nowe połączenie miałoby ok. 6 km długości (sam tunel ok. 5 km) i rozpoczynałoby się od węzła drogowego Łodygowice w ciągu S1. Dalej prowadziłoby między Godziszką a Słotwiną, tunelem pod Skrzycznem, do górnej części Szczyrku, gdzie obecnie powstaje kolej gondolowa na Halę Skrzyczeńską. Po dotarciu do tego miejsca turyści swobodnie mogliby przemieszczać się w dowolnym kierunku.

Problemem jak zwykle są pieniądze. Posłanka reprezentująca Bielsko-Białą pyta więc ministra czy zna problemy komunikacyjne Szczyrku i jaką widzi możliwość ich rozwiązania, w tym finansowego.
Ministerstwo, owszem, sprawę zna, ale na tym koniec dobrych wieści. Przede wszystkim takiej inwestycji nie przewiduje Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, co oznacza, że nie może ona być budowana (i finansowana) w najbliższych latach jako droga krajowa.

Poza tym wspomniane połączenie, istotne dla miasta, nie spełnia kryteriów jakie według ustawy o drogach publicznych cechują drogę krajową (m.in. połączenia międzynarodowe, zapewniające spójność dróg krajowych, alternatywne dla autostrad płatnych, stanowiące ciągi obwodnicowe dużych aglomeracji czy mające znaczenie obronne). To z kolei wyklucza w ogóle możliwość budowania tunelu jako drogi krajowej, za środki z budżetu centralnego.

– Nie ma jednak przeciwwskazań do tego, by ciąg drogowy wraz z tunelem był realizowany jako droga publiczna niższej kategorii, o ile właściwi zarządcy dróg będą w stanie sfinansować koszty inwestycji – pisze w odpowiedzi na interpelację wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS