Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Małopolska

Szef krakowskiej GDDKiA: Drążenie tunelu Zakopianki na półmetku. Prace trwają

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 10.10.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Szef krakowskiej GDDKiA: Drążenie tunelu Zakopianki na półmetku. Prace trwają
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Małopolska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Jesteśmy w połowie drążenia tunelu w ciągu Zakopianki. Obecnie prace przebiegają normalnie – informuje dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński. Przyznaje, że sytuacja która dotknęła generalnego wykonawcę tunelowego odcinka S7 martwi inwestora, ale jak do te pory nie ma ona wpływu na przebieg inwestycji w Małopolsce. – Trzymamy rękę na pulsie i mamy nadzieję na ustabilizowanie sytuacji – mówi szef krakowskiego oddziału GDDKiA.
Tomasz Pałasiński przyznaje, że kłopoty finansowe firmy Astaldi martwią drogowego inwestora. – To wykonawca, który realizuje dla nas bardzo ważną inwestycję – zauważa. 

Chodzi o odcinek drogi ekspresowej S7 Naprawa – Skomielno-Biała. To jeden z trzech (środkowy) fragment budowanej Zakopianki, który w przeważającej części będzie poprowadzony w tunelu. – Osiągnęliśmy półmetek w drążeniu – mówi dyrektor. Inwestor ma wiec z jednej strony powód do zadowolenia, z drugiej niepokój związany z sytuacją generalnego wykonawcy. Włoska firma Astaldi popadła w kłopoty finansowe związane z inwestycjami realizowanymi w innych krajach. W Polsce odstąpiła od dwóch kontraktów kolejowych. Tomasz Pałasiński zapewnia jednak, że jak do tej pory, na S7 – jak na tę sytuację – współpraca z wykonawcą układa się dobrze.

– Firma nie ukrywa problemów. Informuje nas o tym, czego nie jest w stanie zapłacić i my te należności regulujemy – mówi przedstawiciel GDDKiA. – Mamy fakturę wykonawcy za prace wykonane w ciągu ostatniego miesiąca, jest wiec z czego spłacać podwykonawców.

Jak mówi szef oddziału, do inwestora zgłosiło się także kilku podwykonawców Astaldi, którzy deklarują, że chcą nadal pracować na budowie, jednak woleliby, żeby GDDKiA bezpośrednio regulowała płatności na ich rzecz. – Taką opcję też rozważamy – mówi T. Pałasiński. 

Dodaje, że według informacji podawanych przez wykonawcę, sytuacja w Astaldi ma szansę wrócić do bardziej stabilnej pod koniec miesiąca, kiedy wykonawca powinien mieć uruchomiona nową linie kredytową. – Najważniejsze w tej chwili jest to, że roboty przebiegają na budowie normalnie. Mamy włoskie kierownictwo, włoskie ekipy i te ekipy pracują. Wszystko przebiega tak, jak było ustalone, nie było żadnego przyhamowania – informuje przedstawiciel inwestora. – Mamy nadzieję, że prace dalej będą się toczyć.

Jedynym skutkiem sytuacji w Astaldi są płatności bezpośrednie dla podwykonawców. Mamy zabezpieczenie finansowe i trzymamy rękę na pulsie – zapewnia Tomasz Pałasiński. 

Wyjaśnia, ze podwykonawcy co miesiąc składają do inwestora oświadczenia na temat regulowania płatności. Po informacjach o kłopotach w włoskim koncernie GDDKiA poprosiła firmy pracujące na budowie o dodatkowe, aktualne oświadczenia. Inwestor dysponuje też aktualną listą podwykonawców pracujących na budowie.

Dyrektor przypomina, że GDDKiA ma wypracowane procedury dotyczące podwykonawców. Ci jednak muszą sami pilnować dwóch spraw. Przede wszystkim o zgłoszenie ich i zatwierdzenie przez inwestora (GDDKiA informuje na stronach internetowych, którzy podwykonawcy zostali zgłoszeni) tak, by inwestor w ogóle wiedział, ze taki dany podwykonawca jest zaangażowany w budowę. Poza tym musi się zapoznać ze specyfikacjami wykonania robót. – Żeby nie dochodziło do sytuacji, że podwykonawca ma pretensje do generalnego wykonawcy i pośrednio też do inwestora, że zakres płatności obejmuje inny zakres prac niż on sobie wyobrażał. Podkreślam – wyobrażał – bo nie przeczytał specyfikacji. Gdyby ją znał, być może zaproponowałby inną cenę albo by nie podpisał umowy – tłumaczy szef oddziału GDDKiA. – Jeśli podwykonawca jest zgłoszony i zna podstawę płatności jest pod pełną ochroną – zapewnia.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS