Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Konin,Lublin

Sześć projektów wodorowych z szansą na dofinansowanie

| Jakub Madrjas źródło: 16.08.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

Sześć projektów wodorowych z szansą na dofinansowanie
fot. MPK Lublin

 

W ramach programu Nowa Energia w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dokonano już pierwszej preselekcji wniosków – w dziale dotyczącym produkcji, transportu i wykorzystania wodoru. Uruchomiono już kolejne nabory, m.in. w dziedzinie inteligentnego miasta.
Celem programu priorytetowego NFOŚiGW pod nazwą Nowa Energia jest podniesienie poziomu innowacyjności polskiej gospodarki poprzez wspieranie projektów w zakresie nowoczesnych technologii energetycznych. Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka wskazuje na to, że program „Nowa Energia” jest jednym z filarów realizacji celów Polityki Energetycznej Polski do r. 2040. Program ma pomóc wdrażać rozwiązania mające szansę na szybkie umiędzynarodowienie ze względu na rosnącą w skali globalnej rolę nowoczesnych technologii oraz OZE w konwersji i magazynowaniu energii.

Zgodnie z założeniami programu wnioskujący przedsiębiorcy mogą uzyskać pożyczkę do 85 proc. kosztów kwalifikowanych projektu z możliwością premii innowacyjnej do 20 proc. kapitału wypłaconej pożyczki po uzyskaniu efektu rzeczowego, jednak nie więcej niż 10 mln zł. Jeżeli na etapie realizacji konieczne będzie przeprowadzenie dodatkowych prac B+R, beneficjent będzie się mógł ubiegać o dodatkową dotację.

Sześć projektów wodorowych

Program Nowa Energia został podzielony na sześć obszarów z których pierwszy [Produkcja, transport, magazynowanie i wykorzystanie wodoru] doczekał się zakończenia etapu selekcji projektów na podstawie przedstawionych fiszek projektowych, czyli wniosków o dofinansowanie w formie skróconej. Fiszki poddane preselekcji przedstawiały propozycje innowacyjnych rozwiązań, opisy technologii oraz sposoby realizacji projektów (ale bez tabel finansowych i studium wykonalności). W „wodorowym” naborze fiszki projektowe były składane przez wnioskodawców od 18 marca do 31 maja 2021 r.

– Projekty „wodorowe” budzą zrozumiałe zainteresowanie społeczne, gdyż wodór to jeden z najczęściej występujących pierwiastków na Ziemi, o dużym potencjale powszechniejszego niż dotychczas wykorzystania m.in. w motoryzacji i energetyce. Na dofinansowanie z NFOŚiGW mogły liczyć projekty mające na celu wdrożenie technologii m.in.: produkcji „bezemisyjnego” wodoru przy użyciu energii wiatru lub słońca, wykorzystania wodoru w transporcie drogowym, kolejowym lub wodnym, dostosowania już istniejącej infrastruktury do transportu wodoru albo budowy nowych instalacji do transportu i magazynowania tego pierwiastka, skraplania, transportu i przechowywania wodoru w postaci ciekłej, wielkoskalowego magazynowania wodoru z OZE, a także wykorzystania wodoru w przemyśle, np. w produkcji stali – poinformował NFOŚiGW.

Do kolejnego etapu oceny eksperci dziedzinowi wskazali 6 projektów, opiewających na kwotę ponad 395 mln złotych dofinansowania. – Wśród tematów, które będą rozwijane w ramach dofinansowania NFOŚiGW pojawiły się rozwiązania dotyczące autobusów wodorowych, zakładu produkującego tego typu pojazdy, magazynów wodorowych, technologii produkcji wodoru z odpadów z tworzyw sztucznych, systemów tankowania czy produkcji wodoru – podsumowuje status programu Artur Lorkowski, wiceprezes NFOŚiGW odpowiedzialny m.in. za nadzór nad obszarami innowacji i wodoryzacji.

O szczegółach projektów napisał portal WysokieNapięcie.pl. Jak czytamy, o największe wsparcie wysokości ponad 130 mln zł ubiega się projekt "Fabryka energii wodorowej – elastyczna, niezależna od lokalizacji, zdecentralizowana i systemowa technologia systemów wodorowych dla bezemisyjnych dostaw energii". Inwestorem jest Paweł Adamczak, znany szczeciński biznesmen, właściciel firmy Marine-Service, który posiada większościowy udział w spółce Marine Energy.

O 80 mln zł ubiega się należąca do Aleksandry Bińkowskiej spółka Hydropolis United, która chce zbudować w Koninie fabrykę wodoru produkowanego z plastikowych śmieci w technologii DMG. Licencję firma założona przez Bińkowską kupiła od notowanej na londyńskiej giełdzie spółki Powerhouse Energy. Byłaby to pierwsza taka fabryka na kontynencie europejskim.

Autobusy wodorowe dla Lublina?

W Koninie mieści się również siedziba kolejnej spółki starającej się o pożyczkę z NFOŚiGW – PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, która wnioskuje o prawie 76 mln zł wsparcia na budowę zakładów innowacyjnych autobusów wodorowych. Jedynym udziałowcem tej spółki jest PAK-Polska Czysta Energia, spółka której szefuje Piotr Woźny, były prezes NFOŚiGW, a właścicielem jest poprzez Zakłady Energetyczne Pątnów Adamów Konin Zygmunt Solorz.

Warto przypomnieć że Konin będzie pierwszym miastem w Polsce z autobusem wodorowym, który będzie dzierżawiony od firmy Solaris. Według informacji "Dziennika Wschodniego" fabryka autobusów miałaby stanąć w na pograniczu Lublina i Świdnika i produkować pół tysiąca autobusów rocznie, wykorzystując doświadczenie konstruktorów z Ursusa. W czerwcu tego roku ZE PAK podpisał list intencyjny z lubelskim Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym na dostawę wodoru. W artykule prezydent Lublina potwierdza wcześniejsze plany zakupu autobusów wodorowych.

Trzy pozostałe projekty zgłoszone do dofinansowanie w wodorowym konkursie dotyczą magazynowania i tankowania wodoru.

Drugim naborem projektów ogłoszonym w programie Nowa Energia były “ Plusenergetyczne budynki” (trwa do 15 września). Na początku sierpnia ogłoszono III nabór, w którym realizowany będzie cel tematyczny w czterech obszarach: Inteligentne miasta energii, wielopaliwowe bloki z magazynami ciepła lub chłodu, stabilne bezemisyjne źródła energii oraz samowystarczalne klastry energetyczne. Budżet III naboru wynosi do 700 mln zł.|

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5