Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Szmit: Budowa drogi S74 dopiero po roku 2021

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 22.04.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Szmit: Budowa drogi S74 dopiero po roku 2021
fot. Tomasz Sienicki, commons.wikimedia.org, CCA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Droga S74 będzie budowana dopiero w następnej perspektywie finansowej – poinformował wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Zdaniem przedstawiciela resortu, przygotowanie strategicznej trasy m.in. dla miast w województwie świętokrzyskim, jest na zbyt niskim poziomie zaawansowania.
Droga S74, która połączy Kielce z jednej strony z drogą S12 w woj. łódzkim, z drugiej z S19 na Podkarpaciu ma mieć 213 km długości. Do tej pory zrealizowanych jest zaledwie 7 km – to wykot z Kielc w kierunku Cedzyny. – Zaledwie na 27 kilometrów mamy decyzje środowiskowe. To 15 procent tej trasy – mówił w podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Budowy Drogi S74 Jerzy Szmit. Pozostałe fragmenty, jak dowodził, są albo w bardzo wczesnym stadium przygotowawczym, albo w ogóle prace w odniesieniu do nich nie zostały podjęte.

To, zdaniem wiceministra, powoduje, że nie można zaplanować budowy drogi w programie na najbliższe lata. – Przygotowania są na takim etapie, że nie sposób zrealizować tej drogi w obecnej perspektywie – przekonywał. – W związku z tym nie można rezerwować środków, bo te środki byłyby niezrealizowane – przekonywał. Oznaczałoby to „zmarnowanie” środków z limitu, który i tak nie jest wystarczający w stosunku do wielkości inwestycji zapisanych w programie.

– Będziemy wykonywali i już wykonujemy prace, które umożliwią, by w następnym programie, w następnej perspektywie finansowej, czyli po roku 2021, ta realizacja była możliwa. W następnej perspektywie ta droga będzie jedną z tych, które będą na pewno realizowane – obiecał Szmit.

Budować odcinkami, decyzje środowiskowe będą wkrótce

Taka zapowiedź nie zadowoliła posłów z parlamentarnego zespołu, którzy podkreślali, że S74 ma być „oknem na świat” dla regionu świętokrzyskiego i jedyną szansą na przyciągnięcie inwestorów na tereny, które na razie w błyskawicznym tempie się wyludniają. Jej znaczenie, podkreślano, jest zupełnie inne niż budowanej obecnie S7 łączącej Kielce z Warszawą i Krakowem. Przyszła droga ekspresowa ma połączyć najważniejsze ośrodki przemysłowe na terenie Ziemi Świętokrzyskiej.

– S7 nie załatwia rozwoju gospodarczego. My musimy się połączyć z autostradami – mówił przewodniczący zespołu, poseł Adam Cyrański. Odwlekanie budowy S74 jest, zdaniem posła, konserwowaniem wykluczenia, dlatego należałoby, według niego, budować ekspresówkę odcinkami, zaczynając od połączenia Kielc w kierunku Piotrkowa.

Posłowie mieli także odmienne zdanie co do stanu przygotowania drogi – odwoływali się m.in. do planowanych na połowę tego roku terminów wydania decyzji środowiskowych dla niektórych odcinków. Chodzi m.in. o fragment od Cedzyny do Opatowa (wniosek o decyzję jest procedowany od 2012 r. – finał zapowiedziany na czerwiec), czy od Łagowa do Opatowa – również procedura trwa od 2012 roku i ma się zakończyć w czerwcu tego roku. (O stanie przygotowań do budowy S74 pisaliśmy TUTAJ

„Tradycja” zaskarżania decyzji

Obecni na posiedzeniu zespołu przedstawiciele resortu podkreślali jednak, że od planu wydania decyzji czy też złożenia wniosku o jej wydanie do uprawomocnienia się tego dokumentu, droga jest daleka. Obecnie więc nie ma podstaw dla deklaracji co do terminu rozpoczęcia budowy. – W województwie świętokrzyskim jest bardzo głęboka „tradycja” zaskarżania decyzji środowiskowej. Na podstawie dokumentów, które nie są ostateczne, nie będziemy podejmowali decyzji wartych miliardy złotych – mówił Jerzy Szmit.

Jak poinformował Krzysztof Kondraciuk, generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad, koszt realizacji trasy z Kielc do Niska to ok. 5 mld zł, natomiast z Kielc do Piotrkowa – 3 mld zł.

– Decyzja środowiskowa jest przepustką do jakichkolwiek dalszych działań. Nie możemy zlecić ani opracowania dokumentacji, która posłuży do wydania ZRID, ani nie możemy zlecić prac w trybie projektuj i buduj. Ta decyzja przesądza o wszystkim – tłumaczył Kondraciuk.

Przedstawiciele inwestora zadeklarowali gotowość, by wrócić do rozmów o terminie realizacji, jak i środkach na ten cel w przypadku, gdy konkretne odcinki będą miały prawomocne decyzje środowiskowe i będą przygotowane do realizacji.

O S74 można także przeczytać TUTAJ

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5