W przyszłym roku GDDKiA ogłosi przetargi na 192 km dróg ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych 2014-2023. Będą także przetargi na obejścia mniejszych miejscowości. Na ten rok łączna pula dużych i małych zadań to ok. 100 km. Do tego – jak będzie decyzja o finansowaniu – dojdzie dobudowa trzeciego pasa na A2.
Na ostatni kwartał tego roku zostały do ogłoszenia przetargi na 8 odcinków w ramach PBDK oraz 3 obwodnice – tak wynika z informacji przekazanej przez GDDKiA podczas spotkania z wykonawcami. Łącznie to ok. 100 km dróg.
Które odcinki
W ramach dużych zadań inwestor skieruje na rynek w sumie 83 km. Złożą się na nią odcinki zlokalizowane we wschodniej części kraju. To przede wszystkim droga ekspresowa S17 Piaski – Hrebenne (na potrzeby realizacji podzielona na 3 odcinki) oraz 2 odcinki S74, tj. Kielce Zachód – Kielce i Jałowęsy – Tomaszów. Ruszy także przetarg na S19 Domaradz – Iskrzynia oraz obwodnicę Bielska Podlaskiego w ciągu DK-66.
Na ten rok zaplanowano także ogłoszenie przetargów budowlanych na obwodnice Gorajca (DK-74), Zabierzowa (DK-79) oraz Koźmina Wielkopolskiego (DK-15).
Na ogłoszenie tych przetargów GDDKiA ma już zapewnione finansowanie. Tegoroczna pula przetargów może się jeszcze zwiększyć o dobudowę trzeciego pasa na autostradzie A2 między Warszawa i Łodzią. W tym przypadku nie ma na razie decyzji o finansowaniu. – Deklaracje ministra są jasne, więc liczę, że to będzie do zrealizowania w tym roku – wyraził nadzieję Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.
Jeśli tak się stanie, rynek będzie miał do wzięcia dodatkowe 4 kontrakty obejmujące łącznie 90 km.
– Roboty nie zabraknie, musimy się zastanowić czy jesteśmy w stanie temu podołać – powiedział szef GDDKiA.
W przedstawionym wykazie na ten rok nie ma S6 Zachodniej obwodnicy Szczecina, która również – zgodnie z wcześniejszymi informacjami – czeka na decyzję finansową.
Co na przyszły rok
Największy krajowy inwestor ujawnił także swoje plany na rok 2022. Tu skierowane na rynek ma być budowa 16 odcinków dróg w ramach PBDK. W sumie to 192 km dróg. Oprócz tego GDDKiA zleci budowę 8 obwodnic o łącznej długości 60 km.
W planach jest m.in. budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia na odcinku Kromołów – Żerkowice (DK-78), S52 Modlinczka – Modlnica, czy S12 Lublin – Dorohusk. GDDKiA planuje także ruszyć ze wschodnią obwodnicą Warszawy, tj. S17 Drewnica – Ząbki a także S8 między Wrocławiem i Kłodzkiem, tj. odcinkiem Łagiewniki – Wrocław.
Można także liczyć na przetargi dotyczące obwodnic m.in. Głogowa, Krosna Odrzańskiego, Gąsek, Brzegu czy Dzwoli.
– Przetargów na 2022 rok jest bardzo mało – ocenił Artur Popko, prezes Budimeksu. Zauważył, że jeśli mamy do 2030 roku zakończyć budowę sieci dróg ekspresowych i autostrad, to przy planach rzędu 190 km na rok nie da się uniknąć w przyszłości ogromnej kumulacji zadań.
– Pokazujemy tylko te plany, gdzie mamy gotowość w zakresie dokumentacji i finansowania – zastrzegł Tomasz Żuchowski. Dodał, że jeśli program drogowy zostanie przyjęty przez rząd, plan przetargów będzie dostosowywany do decyzji o finansowych.