Zbliża się koniec pierwszego etapu modernizacji ulicy Lwowskiej. Finał prac budowlanych, których koszt wyniósł ponad 38 milionów złotych, jest planowany we wrześniu. To nie oznacza końca całej inwestycji. Zarząd Dróg i Komunikacji w Tarnowie przygotowuje dwa kolejne jej etapy.
Najpoważniejszym zadaniem zrealizowanym w pierwszym etapie jest przebudowa ronda Zesłańców Sybiru. Jest większe niż w poprzedniej wersji, a jego tarcza została przesunięta w kierunku północno-wschodnim. Rondo jest dwupasowe i ma pięć zjazdów. Jednym pasem dopuszczono tam już okrężny ruch pojazdów.
Kolejną ważną inwestycją pierwszego etapu było zbudowanie przepustu na potoku Małochlebówka. Przy przebudowie zastosowano zw. tubosidery. Są to nowoczesne konstrukcje z blachy falistej, które pozwalają na optymalną kontrolę przepływu wody. Poza tym ich zastosowanie umożliwia szybsze przeprowadzenie prac i obniżenie ich kosztów.
Efektem modernizacji są także dwa parkingi, które łącznie mogą pomieścić około 170 samochodów, wygodne chodniki i bezpieczne ścieżki rowerowe.
Zakres inwestycji
Przypomnijmy, iż ten etap rozbudowy ulicy Lwowskiej obejmuje jej modernizację na odcinku od potoku Małochlebówka do wjazdu do Szpitala Wojewódzkiego im. św. Łukasza. W ramach inwestycji powstanie ulica dwujezdniowa, która będzie miała po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Rozbudowane zostanie rondo Zesłańców Sybiru, które będzie dwupasowe.
Po południowej części powstanie chodnik, a po północnej – ciąg pieszo-rowerowy. Na przeważającej części tego odcinka ciągi piesze i rowerowe będą oddzielone od jezdni pasem zieleni. Zostanie także wydzielony pas ruchu do lewoskrętów. Małopolski Ośrodek Ruchu Drogowego oraz zajezdnia MPK będą mogły liczyć na wygodne i bezpieczne wjazdy. W ramach tej inwestycji powstaną również dwa parkingi o łącznej liczbie 167 miejsc parkingowych.
Kolejne inwestycje w zanadrzu
Równolegle Zarząd Dróg i Komunikacji prowadzi prace, które mają umożliwić realizację dwóch kolejnych etapów. Drugi obejmie rozbudowę ul. Lwowskiej od Szpitala św. Łukasza do granicy miasta – w tym przypadku, w ramach przygotowywania inwestycji, procedowana jest już decyzja ZRiD.
W trakcie realizacji drugiego etapu modernizacji m.in. zostanie rozbudowane skrzyżowanie z ulicą Karpacką (będzie tam sygnalizacja świetlna). Projekt przewiduje także wprowadzenie wyniesionych, obramowanych krawężnikiem wysp – które będą „kanalizowały” ruch.
Jeszcze bardziej skomplikowane przedsięwzięcia są planowane na odcinku od potoku Małochlebówka do wiaduktu. By uniknąć konieczności zwężenia jezdni i utrzymać cztery pasy ruchu, chodnik i ścieżkę rowerową zostaną poprowadzone specjalną podwieszaną kładką nad Wątokiem – w rejonie wiaduktu kolejowego. Dzięki temu na całej szerokości drogi pod wiaduktem będzie mógł być poprowadzony ruch samochodowy.
– Dopiero po zrealizowaniu wszystkich naszych planów kierowcy będą mogli w pełni korzystać z szerokiej, bezpiecznej ulicy, która – dla jeszcze większego upłynnienia ruchu – zostanie objęta Inteligentnym Systemem Transportowym, który od początku roku działa w Tarnowie i bardzo dobrze się sprawdza – podkreśla Roman Ciepiela prezydent Tarnowa.