Ponad 96 km dróg, na które kierowcy wjechali pod koniec ubiegłego roku oddano wcześniej niż zakładano. Niektóre wyprzedziły harmonogram o kilka miesięcy, jak S7 koło Skarżyska, obwodnica Bolkowa czy część obwodnicy Bydgoszczy.
W 2019 roku sieć dróg szybkiego ruchu wydłużyła się o 460 km. W porównaniu do tego wyniku, planowanych do otwarcia 117 km wygląda skromnie. Warto jednak zauważyć, że 96,7 km dróg oddanych do ruchu w końcówce roku 2019 to te, które według harmonogramów miały być zakończone w roku 2020.
Miało być 390, jest 460 km
Odcinków tych nie uwzględniał plan GDDKiA podawany na początku roku 2019 – wówczas informowano, że rok 2019 zakończy się oddaniem 390 km szybkich dróg. Mimo że niektóre planowane do oddania inwestycje złapały poślizg, jak choćby obwodnica Wałcza, gdzie w kłopoty popadł wykonawca – Energopol Szczecin, a także S5 Szubin – Jaroszewo (tu niebawem ma nastąpić przełożenie ruchu za starej piątki na nową jezdnię drogi ekspresowej) czy także uwzględniany w planach na 2019 rok odcinek (jeden z trzech) pozostawiony przez Impresę Pizzarotti, tj. Białe Błota – Szubin, na koniec roku w licznie kilometrów była „premia” dla kierowców. Nadrobiły inne odcinki.
Wcześniej niż planowano kierowcy wjechali na dwa odcinki S5 w województwie wielkopolskim. Mowa o liczącym 18,9 km odcinku między Mosiną a węzłem Kościan Południe oraz Kościan Południe – Lipno o długości 15,7 km. Pierwszy z nich wykonał Budimex, drugi Mota Engil Central Europe.
Około pól roku wcześniej udało się także wpuścić ruch na część obwodnicy Bydgoszczy, tj. S5 pomiędzy węzłami Bydgoszcz Północ i Bydgoszcz Opławiec. Zadanie wykonało konsorcjum Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz Trakcja PRKiI.
Kolejny odcinek trasy S5, który został udostępniony kierowcom wcześniej niż zakładano to fragment Żnin Północ – Mieleszyn. Droga liczy 25,1 km a zrealizowało go konsorcjum Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia oraz Mirbud.
Kilka miesięcy przed terminem wynikającym z umowy Budimex doprowadził do użytku drogę ekspresową S7 między granicą województw mazowieckiego i świętokrzyskiego a Skarżyskiem Kamienną. To trasa licząca jedynie 7,6 km, ale jest bardzo istotna dla ciągłości połączenie ekspresowego między Warszawą a Kielcami.
Istotne obwodnice
Także niedługa, ale istotna zwłaszcza dla jeżdżących w Karkonosze jest obwodnica Bolkowa. Kierowcy korzystają z niej od 21 grudnia, mimo że czas jest jeszcze do kwietnia. Za realizację tej inwestycji odpowiada Kobylarnia i Mirbud.
Prawie 9 km liczy obwodnica Góry Kalwarii w ciągu DK-50/DK-79. To także droga, która według harmonogramów nie była planowana do oddania przed końcem grudnia 2019 roku. Wykonało ją konsorcjum Kobylarnia i Mirbud, a kierowcy korzystają od 20 grudnia.