Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Autostrady - Polska

Tegoroczne otwarcie obwodnicy Częstochowy to dla miasta sytuacja dobra, ale nieoptymalna

| Franciszek Wolski źródło: RI 17.12.2019

PARTNERZY DZIAŁU


 

Tegoroczne otwarcie obwodnicy Częstochowy to dla miasta sytuacja dobra, ale nieoptymalna
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Odciążenie Częstochowy poprzez udrożnienie autostradowej obwodnicy miasta w ciągu A1 nawet z dwoma czynnymi węzłami z docelowych czterech, będzie dobrą informacją. Ruch tranzytowy powinien ominąć przynajmniej w części miasto – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Maciej Hasik, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu (MZDiT) oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK) w Częstochowie. Zaznacza on jednak, że nie będzie to sytuacja optymalna dla mieszkańców.
Zgodnie z pierwotnym kontraktem budowa obwodnicy Częstochowy w ciągu autostrady A1 została powierzona włoskiej firmie Salini Polska. Zadanie zostało jednak porzucone przez tego wykonawcę, a nowy, zawarty 29 lipca br., kontrakt przewiduje dokończenie prac przez konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe, Budimex i Budpol. W momencie przejęcia placu budowy zaawansowanie prac wynosiło ok. 50%.

Według zapowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) jeszcze przed końcem roku pojedziemy tą trasą. W wiadomościach podawanych pod koniec listopada br. informowano o zaawansowaniu na poziomie 90% na odcinku między węzłami Rząsawa i Blachownia.

Oddech dla miasta

Na oddanie infrastruktury do użytku czekają zarówno kierowcy jak i mieszkańcy Częstochowy. – Aktualna sytuacja komunikacyjna w mieście jest trudna. Mieszkańcy i MZDiT w Częstochowie zostali przedstawieni kilka miesięcy temu przed faktem dokonanym. Autostrada A1 z Pyrzowic zamiast wieźć pełną obwodnicą miasta została doprowadzona tylko do południowych rubieży miasta, do węzła Częstochowa – Dźbów. Auta musiały zjeżdżać przez drogę wojewódzką nr 908 w mieście do DK-1 – komentuje Hasik.

W tej sytuacji interweniować musiały władze miasta. Prezydentowi Częstochowy oraz MZDiT udało się wynegocjować z GDDKiA wprowadzenia zakazu dla ruchu aut powyżej 12 ton na A1 w kierunku Częstochowy. – Kierowcy jednak często łamali ten zakaz. Ruch na głównych arteriach miejskich wzrósł o 100%. Dlatego dla miasta i MZDiT odciążenie Częstochowy poprzez udrożnienie autostradowej obwodnicy miasta A1 nawet z dwoma czynnymi węzłami z czterech docelowo, będzie dobrą informacją. Ruch tranzytowy powinien ominąć przynajmniej w części miasto – dodaje przedstawiciel MZDiT i MPK.

Problemy nadal będą

Częściowe udostępnienie infrastruktury nie będzie jednak oznaczać dla Częstochowy pełnego wyzwolenia od problemów transportowych. – Nie jest to sytuacja optymalna dla układu komunikacyjnego miasta, że najprawdopodobniej czynne będą węzły Częstochowa Dźbów i Częstochowa Północ, bez czynnych węzłów Częstochowa Jasna Góra i Częstochowa Blachownia. Szczególnie ten ostatni węzeł powinien, jeśli nie na początku roku to u progu sezonu budowlanego, zostać udrożniony. W obliczu miejskiej inwestycji, jaką jest przebudowy DK-46 w obrębie węzła, która rozpocznie się w okolicach połowy przyszłego roku, trudno sobie wyobrazić by nieczynny węzeł Częstochowa Blachownia nie pozwolił części kierowcom objechanie utrudnień.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5