Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Intermodal - Polska,Łódź

Tiry na tory? „Trzeba walczyć o biznesowy sens kolei”

| Kasper Fiszer źródło: RI 24.07.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Tiry na tory? „Trzeba walczyć o biznesowy sens kolei”
Pociąg kontenerowyfot. Petr Štefek, lic. CC BY-SA 3.0 cz

Więcej z regionu:

Polska
Łódź

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

O plusach i minusach położenia Polski na przecięciu międzynarodowych szlaków komunikacyjnych, o roli kolei w systemie przewozów towarowych i o rozwoju przewozów intermodalnych w kontekście tranzytu towarów debatowano wczoraj w Łodzi podczas panelu będącego częścią kampanii „Tiry na tory”.
Czy położenie Polski na skrzyżowaniu międzynarodowych szlaków transportowych jest atutem, czy zagrożeniem dla polskiej branży przewozów towarowych? Odpowiedzi udzielane przez ekspertów podczas wczorajszej debaty „Tiry na tory – towary na kolej?” zorganizowanej przez Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej w Łodzi i Instytut Spraw Obywatelskich wbrew pozorom nie były jednoznaczne. Dr Jakub Majewski, prezes fundacji Pro Kolej, zwracał uwagę, że ważniejsza niż samo skrzyżowanie międzynarodowych korytarzy wydaje się kwestia położenia przy granicy zewnętrznej Unii Europejskiej.

– To nie jest tak, że Polski nie da się objechać, ale jesteśmy dużym i ważnym krajem – stwierdził, wskazując, że wiele towarów nadawanych drogą kolejową czy morską wjeżdża do UE właśnie przez polskie kolejowe przejścia graniczne i porty. – To samo wydaje się natomiast pewną bolączką transportu drogowego. Mozolnie budujemy drogi tranzytowe, ale cóż z tego mamy, że ciężarówki przejeżdżają przez nasz kraj? – pytał. – Drogi udostępniamy za półdarmo albo za darmo, mamy problemy z kongestią, z bezpieczeństwem ruchu. Kierowcy ze Wschodu często tankują samochody u siebie, więc nasz zysk to hot dog czy kiełbasa zjedzone w przydrożnym barze. Może więc lepiej być spokojnym krajem położonym na peryferiach – stwierdził.

Kolej musi przejmować ładunki z dróg, bo wkrótce przestanie wozić węgiel

Michał Litwin, dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych, ocenił natomiast jako fundamentalne pytanie, czy w Polsce będą odbywać się procesy logistyczne, a więc czy weźmie w nich udział polski biznes. – Patrząc z punktu widzenia wolumenu i roli transportu kolejowego w przyszłych dekadach, kluczową sprawą jest, by kolej zawalczyła o masy ładunków – dodał. Zwrócił bowiem uwagę, że choć jeszcze przez jakiś czas przewozy towarowe na kolei będą utrzymywać się na podobnym do obecnego poziomie 220 – 240 mln ton rocznie, ok. 90 mln ton przypada na przewóz węgla. Tymczasem gospodarka ma stopniowo odchodzić od jego użycia, co zniweluje zapotrzebowanie na transport surowca.

Mówił także o niepełnym wykorzystaniu istniejącej infrastruktury kolejowej. – Trzeba zawalczyć o biznesowy sens kolei, bo bez przejmowania ładunków utrzymywanie dwóch równoległych sieci, drogowej i kolejowej, może być nawet oceniane jako kontrowersyjne – przekonywał. – Musimy mieć więc istotnie większe masy – zakończył.

Intermodal musi rozwijać się także w skali kraju

– Tranzyt, nawet jeśli tylko po części byłby „rozparcelowany” w Polsce, daje pewien wsad, jeśli chodzi o biznes intermodalny – zauważył zaś dr Michał Beim, adiunkt na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu i ekspert Instytutu Sobieskiego. – Biznes ten działa na dość niskich marżach, a dzięki tranzytowi miałby dodatkowe źródło dochodu, ale i możliwość łatwiejszego formowania pociągów intermodalnych w różnych kierunkach, np. na północny czy południowy zachód kraju, do Czech czy na Słowację – argumentował. Dodatkowe ładunki pozwoliłyby na częstsze uruchamianie kursów i efektywniejsze ich wykorzystanie.

Wskazał on natomiast na zagrożenie oddalenia w czasie rozwiązywania bieżących problemów krajowych w związku z trwającą debatą o roli Polski np. w kontekście Nowego Jedwabnego Szlaku. – Nie możemy całej dyskusji fokusować na kwestii wynikającej z interesów globalnych. Intermodal musi się rozwijać także w skali kraju, bo ma potencjał, by przewieźć coś np. z Suwałk do Wrocławia – podkreślał.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5