Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Świnoujście

To ma być największa maszyna drążąca tunel w Polsce. Będzie pracować w Świnoujściu

| ep. źródło: RI 25.09.2019

PARTNERZY DZIAŁU


 

To ma być największa maszyna drążąca tunel w Polsce. Będzie pracować w Świnoujściu
fot. GDDKiA Szczecin

Więcej z regionu:

Świnoujście

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Maszyna o zewnętrznej średnicy blisko 13,5 m oraz wadze ponad 2,7 tys. ton. będzie drążyła tunel pod Świną w Świnoujściu. Na specjalne zamówienie wykonawcy jest już konstruowana w Chinach. To będzie największe „wiertło” z dotychczas używanych w Polsce.
Konsorcjum, które będzie realizowało jedną z najważniejszych inwestycji dla Świnoujścia – Porr, PORR Bau GmbH, Gulemark i Energopol Szczecin, zamówiło maszynę, która wydrąży przejście pod cieśniną. – Będzie to największa dotychczas używana w Polsce maszyna do drążenia tego typu połączeń – informuje Urząd Miasta w Świnoujściu.

Jak podano, negocjacje w tek sprawie były prowadzone z kilkoma producentami tego rodzaju sprzętu. Ostatecznie wybrano China Railway Engineering Group – to ona złożyła najlepsze, zdaniem konsorcjum warunki.

Producent już rozpoczął prace nad wykonaniem maszyny. – Tego rodzaju urządzenia wykonywane są pod konkretne zamówienie i jego parametry – podkreślono w komunikacie. Maszyna, która będzie wykorzystywana w Świnoujściu ma mieć zewnętrzną średnicę 13,46 m. Sama tarcza będzie miała średnicę 12-metrową. Cała konstrukcja ma mieć długość 101 m i ważyć 2,740 tys. ton.

Maszyna ma być zbudowana i złożona na miejscu w Chinach, gdzie przejdzie testy. Mają być przeprowadzone najpóźniej w 2020 roku. Potem konieczny będzie demontaż w celu przetransportowania jej do Polski, gdzie dotrze w kilkuset elementach. Do Świnoujścia ma dotrzeć najpóźniej we wrześniu 2020 r.

Montaż na miejscu potrwa ok. 2-3 miesiące.

– Maszyna będzie napędzana za pomocą energii elektrycznej. Firma ENEA już zagwarantowała dostawę odpowiedniej mocy – wyjaśnia Adam Łosiński, pełnomocnik miasta Świnoujścia ds. budowy tunelu.

Tunel pod Świną, czyli stała przeprawa łącząca wyspy Uznam i wolin w Świnoujściu będzie miała jedną jezdnię o długości ok. 3,2 km. Sam tunel ma mieć ok. 1,78 km, z czego część drążona to 1,48 km. pozostała część (295 m) będzie wykonana metodą odkrywkową.

Średnica zewnętrzna tunelu będzie miała 13 m.

Stała przeprawa zastąpi przeprawę promową, co istotnie poprawi komunikację w tym miejscu – przeprawa ma ograniczoną przepustowość, a ponadto jest uzależniona od pogody.

Za sfinansowanie inwestycji odpowiada miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym dla tego zadania jest GDDKiA w Szczecinie.

Przeprawa z tunelem powinna być gotowa we wrześniu 2022 r. Obecnie trwa rozpatrywanie wniosku o ZRID dla tej inwestycji – wniosek o wydanie tej decyzji wpłynął do Urzędu Wojewódzkiego w lipcu tego roku. Drążenie tunelu planowane jest od marca 2021 roku.

Inwestycja będzie kosztowała ponad 793 mln zł. 


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5