Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Lokalne - Polska

Topnieją pieniądze na drogi samorządowe. W 2018 roku o 300 mln mniej

| Leonard Dolecki źródło: RyenkInfrastruktury.pl 21.12.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Topnieją pieniądze na drogi samorządowe. W 2018 roku o 300 mln mniej
fot. Djenan, flickr.com, CCA

 

Na początku grudnia Rada Ministrów uchwaliła nowy budżet finansowania Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016- 2019. Początkowo w 2018 roku na ten cel miało zostać przeznaczone 1,1 mld zł, jednak według nowego rozporządzenia będzie to o 300 mln mniej, czyli 800 mln zł.
Program dotyczący tzw. schetynówek został ustanowiony 8 września 2015 roku. Dotyczył on lat 2016-2019 i przewidywał wydanie w tym czasie na drogi gminne i powiatowe w całym kraju 4 mld zł. Następnie kwota ta została podzielona na poszczególne województwa biorąc pod uwagę trzy czynniki: drogowy (udział danego województwa w sieci dróg w kraju), ludnościowo-powierzchniowy (udział ludności danego województwa w ludności kraju oraz udział powierzchni danego województwa w powierzchni kraju) oraz wyrównawczy (stosunek wartości przeciętnej ogólnokrajowej PKB na mieszkańca oraz wartości PKB na mieszkańca w danym województwie).

Początkowo rozkład środków wyglądał następująco:
 
Zgodnie z uchwałą z 16 grudnia 2016 roku całkowita kwota przeznaczona na te inwestycje została zmniejszona do 3,8 mld zł, czyli od tej przeznaczonej na rok 2017 odjęto 200 mln zł.

Sytuacja powtarza się w roku bieżącym. 5 grudnia Rada Ministrów zatwierdziła uchwałę, zmieniające uchwałę z 2015 roku, według której na lata 2016-2019 na drogi samorządowe przeznaczone zostanie 3,5 mld zł. Oznacza to, że rząd w 2017 roku na schetynówki wyda 800 mln zł, czyli o 300 mln zł mniej niż planowano. W przypadku województw kwoty zmienią się następująco:
 
Różnica między starym planem, a nowym wynosi po kilkanaście milionów na region. Ostatecznie województwa w 2018 roku otrzymają mniej o: dolnośląskie (17,5 mln zł), kujawsko-pomorskie (18,3 mln zł), lubelskie (22,7 mln zł), lubuskie (13, mln zł), łódzkie (18,6 mln zł), małopolskie (21,5), mazowieckie (28,7 mln zł), opolskie (12,2 mln zł), podkarpackie (18,9 mln zł), podlaskie (17,8 mln zł), pomorskie (16,4 mln zł), śląskie (20,4 mln zł), świętokrzyskie (15,3 mln zł), warmińsko-mazurskie (17,9 mln zł), wielkopolskie (24,2 mln zł), zachodniopomorskie (16,7 mln zł).

W połowie bieżącego roku głośno zrobiło się o drogach samorządowych przy okazji projektu Funduszu Dróg Samorządowych. Przewidywał on pozyskanie pieniędzy m.in. ze zwiększonej opłaty paliwowej. Ustawa jednak nie weszła w życie. W tamtym czasie pojawiło się jednak wiele głosów o tym, że pieniądze na drogi lokalne są potrzebne i wydawane na ten cel środki trzeba zwiększyć.

– Muszą być pieniądze na drogi samorządowe. W przyszłym roku mieliśmy w planie przebudowę 6000 kilometrów dróg gminnych i powiatowych – mówił wtedy minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. – Znajdziemy sposób, żeby drogi samorządowe były uzupełnieniem sieci dróg krajowych. Komunikacja musi być bezpieczna. O to chodzi. Trzeba też płynnie przemieszczać się do pracy i wracać do domu bez stania w zatorach i jazdy po zniszczonych drogach – dodawał. Tymczasem pieniądze przeznaczane na tę infrastrukturę są zmniejszane.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS