Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Trakcja PRKiI z dużą stratą za 2018 rok. Spółka chce zwiększyć kapitał

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 20.02.2019

 

Trakcja PRKiI z dużą stratą za 2018 rok. Spółka chce zwiększyć kapitał
fot. Trakcja PRKiI

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Nasze działanie to swojego rodzaju nowe otwarcie i zamykanie portfela starych kontraktów. Chcemy być tymi, którzy w nowy etap prac wejdą ze zrestrukturyzowanym finansowaniem i podniesionym kapitałem – mówi Marcin Lewandowski, prezes zarządu, dyrektor generalny w Trakcji PRKiI.
Ważny krok w kierunku zwiększenia kapitału

18 lutego br. spółka Trakcja PRKiI opublikowała raport dotyczący wstępnych szacunkowych wyników finansowych spółki za 2018 rok. Według nich wskaźnik EBITDA spółki miał wartość równą – 84,976 mln zł. – Zakończyliśmy przegląd wszystkich kontraktów i w rezultacie aktualizacji budżetów po IV kwartale 2018 r. odnotowaliśmy pogorszenie marży o 138,943 mln zł., co przekłada się na planowany wynik spółki za ubiegły rok na poziomie 75 mln zł straty. Wynik nie daje powodów do zadowolenia, jednak na tle wzrostu kosztów wzorcowych kontraktów kolejowych na poziomie 36%, strata w wysokości 13% liczona do obrotu za rok 2018 pokazuje, że skutecznie wykonaliśmy wiele pracy by poprawić rentowność – komentuje prezes firmy.

Dodatkowo, tego samego dnia firma poinformowała o rozpoczęciu działań związanych z refinansowaniem spółki oraz jej dokapitalizowaniem. Zarząd Trakcji podjął uchwałę o rozpoczęciu działań zmierzających do refinansowania istniejącego zadłużenia bankowego oraz dokapitalizowania spółki poprzez emisję nowych akcji. – Zamiarem spółki w zakresie powyżej podjętych działań jest pozyskanie nowego, zwiększonego finansowania bankowego oraz optymalizacja jego warunków, a także podwyższenie kapitału zakładowego w celu wsparcia dalszego rozwoju działalności spółki w przyszłości – czytamy w komunikacie.

Po tej informacji akcje Trakcji na Giełdzie Papierów Wartościowych straciły na wartości (z 2,86 zł za akcję przy otwarciu do 2,66 zł za akcję ok. godziny 9:40). Później jednak ich cena wzrosła (do 2,97 zł za akcję ok. godziny 10:30) żeby znowu spaść i przez resztę dnia utrzymywać się na poziomie ok.2,77 zł za akcję, i zakończyć dzień wynikiem 2,75 zł za akcję.

Dalsze działania

– Nadal optymalizujemy strukturę organizacyjną i procedury wewnętrzne w firmie. Zarząd prowadzi rozmowy z akcjonariuszami w sprawie podniesienia kapitału. W ocenie zarządu widzimy szansę na pozytywne zakończenie procesu jeszcze w bieżącym półroczu. W tej chwili równolegle prowadzimy rozmowy z bankami na temat przebudowy portfela obecnych kredytów. Widzimy też, że branża bankowa zauważa oznaki poprawy sytuacji w budowlance i zaczyna patrzeć na ten sektor bardziej pozytywnie – mówi prezes zarządu Trakcji.

Jak zaznacza Marcin Lewandowski – firma nie planuje zejścia z kontraktów realizowanych dla PKP PLK, czy GDDKiA.

Odwrócenie trendu zmniejsza presję na marże

Trakcja PRKiI na koniec roku 2018 dysponowała portfelem zamówień na poziomie 2,2 mld zł, przy czym w samym 2018 roku podpisała umowy o wartości 1,5 mld zł. – Umowy z roku 2018 zawarliśmy, gdy wyraźnie nastąpiło odwrócenie trendu rynkowego i oferty zaczęły przekraczać kosztorysy inwestorskie – komentuje prezes firmy.

– Dodatkowo, wiele podmiotów wyczerpało już możliwość ofertowania co sprawia, że konkurencja jest mniejsza. Dzięki tym czynnikom presja na marże jest również niższa. W wyniku tego w 2018 roku zamawiający zaczęli podpisywać także kontrakty przekraczające budżet. Mam nadzieję, że takie działanie będzie podtrzymywane, ponieważ unieważnianie przetargów sprawi tylko, że ponowne ich ogłoszenie podniesie wartość ofert. Dodatkowo, jest to korzystne dla branży ponieważ po ofertach obecnie składanych przez wykonawców widzimy, że oczekiwania dotyczące wysokości marż mogą być w tym roku o wiele bardziej optymistyczne – zaznacza Marcin Lewandowski.

Obecnie Trakcja PRKiI czeka na podpisanie następnych umów. Wartość przetargów, bądź aukcji elektronicznych, w których firma uplasowała się na pierwszym miejscu to 571 mln zł.

Roszczenia mogą poprawić wyniki

Jak zapewnia prezes spółki – do opublikowanych wyników firma stosujemy podejście konserwatywnie. – Wynika ono z nieuwzględnienia w nich roszczeń kontraktowych, przez co każda złotówka, która zostanie uzyskana w drodze postępowania sądowego lub poprzez inżyniera na poziomie kontraktu, będzie je poprawiała – mówi prezes zarządu spółki.

Aktualnie wartość roszczeń sądowych firmy to 110 mln zł, a kolejne 30 mln zł jest w przygotowaniu. Dodatkowo 120 mln zł roszczeń jest obecnie procedowanych w trybie kontraktowym. – W naszym przekonaniu wszystkie te roszczenia są zasadne i dobrze udokumentowane. Jeśli chodzi o roszczenia kontraktowe to trzeba do nich podchodzić indywidualnie. Z doświadczenia powiem, że dobra skuteczność w tej kwestii to skuteczność na poziomie 30-35%. Zaznaczę, że bardzo cieszy mnie możliwość rozwiązywania sporów na etapie kontraktów. Pozwala ona na szybsze zakończenie takich spraw, mniejszy koszt dla zamawiającego i poprawę sytuacji wykonawcy – podkreśla Marcin Lewandowski.

Potrzeba waloryzacja

Firma Trakcja PRKiI, która jest wykonawcą inwestycji prowadzonych zarówno przez PKP Polskie Linie Kolejowe jak i Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, tak jak większość firm z branży budowlanej, podkreśla znaczenie waloryzacji. – Zamawiający ma świadomość, że sytuacja wymaga relacji bardziej partnerskich niż w przeszłości. To jedyna możliwość, żeby z pomyślnie zakończyć ten duży program inwestycyjny. Przenoszenie wszystkich ryzyk na wykonawcę może doprowadzić do sytuacji krytycznej i zapaści w branży. Obecnie widać już niektóre ułatwienia, ale na ich efekty musimy poczekać. GDDKiA jest w innej sytuacji niż PKP PLK – drogowcy mają większość inwestycji rozstrzygniętych. Myślę, że PKP PLK przed którą są teraz kluczowe projekty, ma pełną świadomość, że partnerskie podejście jest obecnie bardzo istotne – zaznacza Marcin Lewandowski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5