Olsztyńska GDDKiA zleciła firmie Transprojekt Gdański opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z materiałami do decyzji środowiskowej dla rozbudowy drogi krajowej nr 53 Olsztyn – Szczytno. Umowa jest warta 4,2 mln zł.
Mowa o odcinku drogi liczącym ok. 34 km. Transprojekt Gdański w opracowywanym STEŚ wskaże optymalne rozwiązania techniczne oraz przeanalizuje zasadność rozbudowy drogi w istniejącym śladzie lub budowy nowego przebiegu DK-53. Jak wyjaśnia GDDKiA, nowy przebieg drogi dotyczyć będzie tych odcinków, na których będzie to rozwiązanie korzystniejsze lub jedyne możliwe dla osiągnięcia celu jakim jest rozbudowa drogi do parametrów klasy GP.
Zamówiony STEŚ ma powstać w ciągu 15 miesięcy. Potem, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, przygotowane zostaną projekty techniczne. Proces przygotowawczy ma się zakończyć do 2026 roku. Na lata 2026-2027 zaplanowano budowę w systemie tradycyjnym.
Po rozbudowie, droga będzie miała większą nośność (do 11,5 t/oś). Za sprawą m.in. skanalizowania ruchu oraz budowy dodatkowych pasów ruchu na skrzyżowaniach, poprawić ma się bezpieczeństwo. Ograniczona ma być liczba zjazdów do sąsiadujących z drogą nieruchomości.
Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, tj. pieszych i rowerzystów, nastąpi poprzez rozdzielenie ruchu samochodowego od ruchu pieszego i rowerowego oraz poprzez budowę i przebudowę zatok autobusowych.