Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Kraków

Trasa Łagiewnicka: Nie chcą "autostrady w mieście"

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 02.03.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Trasa Łagiewnicka: Nie chcą "autostrady w mieście"
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Kraków

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Krakowskie organizacje społeczne twierdzą, że projekt Trasy Łagiewnickiej nie jest zgodny z przyjętą w ubiegłym roku uchwałą Rady Miasta Krakowa. Zarzucają prezydentowi nierespektowanie jej zapisów. Dokument ten, zwany uchwałą kierunkową, zobowiązywał władze miasta do wprowadzenia zmian w projektowanych rozwiązaniach nowej drogi.
Z początkiem zeszłego roku wśród miejskich rajców i lokalnych społeczności rozgorzał spór o planowaną budowę Trasy Łagiewnickiej, a dokładnie jej koncepcję budowy, finasowania i realizacji poprzez spółkę celową. Wtedy też Rada Miasta przyjęła uchwałę, która miała rozwiązać waśnie o jej projekt. Tą uchwałą wzywano bowiem do rezygnacji z bezkolizyjnych węzłów na rzecz zwykłych skrzyżowań oraz do ograniczenia przekroju całej drogi do 2x2.

Klamka zapadła

Na początku lutego została podpisana umowa kredytowa zgodnie z którą Polski Funduszu Rozwoju przekaże na Trasę Łagiewnicką 200 mln zł tzw. pożyczki podporządkowanej. Niemal 300 mln zł kredytu zapewni Bank Gospodarstwa Krajowego. Europejski Bank Inwestycyjny, w ramach Planu Junckera, przekaże 400 mln zł. Miasto wystąpiło również o 97,5 mln zł dotacji z POiŚ na tramwajową część projektu. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na ok. 1 mld zł.

Spółka Trasa Łagiewnicka SA już rozstrzygnęła przetarg na realizację projektu. Budowa około 3,5-kilometrowego odcinka nowej drogi przyspieszonego ruchu rozpocznie się wiosną przyszłego roku. Trasa ma być gotowa już w 2020 roku.

O TŁ napisaliśmy TUTAJ i TUTAJ 

Nie było woli

Czy uchwała kierunkowa była pustym zapisem? – Tak, teraz widzimy, że prezydent nie miał najmniejszego zamiaru jej zrealizować, potrzebował tylko głosów radnych za powołaniem spółki Trasa Łagiewnicka oraz zapisania środków na realizację trasy w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Nie powstała nigdy koncepcja trasy zgodna z uchwałą kierunkową, nie powstała żadna analiza sprawdzająca wariant zgodny z uchwałą, taka jak np. model ruchu albo raport oddziaływania na środowisko – odpowiada Radosław Wroński, przedstawiciel strony społecznej w Forum na Rzecz Czystego Powietrza, tj. inicjatywy skupiającej przedstawicieli samorządu i władz miasta oraz organizacji działających na rzecz rozwiązań ograniczających zanieczyszczenie powietrza.

Jednym ze zgłaszanych przez stronę społeczną argumentów za koniecznością wprowadzenia zmian w projekcie jest powstrzymanie wzrostu emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych. Przyjęta bowiem większa przepustowość drogi, a więc liczba pasów i forma skrzyżowań, oznacza większy ruch samochodów w jednostce czasu i większą emisję spalin. Za tym argumentem przemawia zapis z Raportu Oddziaływania na Środowisko, sporządzonego dla aktualnej koncepcji trasy, wskazujący, że na obszarze inwestycji przewidywany jest siedmiokrotny wzrost emisji NO2 oraz CO. W opracowaniach przygotowanych przez stronę społeczną Forum zwraca się też uwagę na brak w raporcie analizy wzrostu emisji szkodliwych pyłów.

– Przedstawiciele spółki Trasa Łagiewnicka twierdzą, że skrzyżowania jednopoziomowe spowodują zatory w całym mieście oraz jeszcze większy wzrost emisji komunikacyjnej. W ogóle nie ma nigdzie dostępnych żadnych dokumentów z jakiejkolwiek analizy jakiegokolwiek innego wariantu niż forsowany mimo twierdzenia przedstawicieli spółki, że został on wybrany jako optymalny spośród kilku wariantów – zauważa Radosław Wroński.

Zmiana parametrów trasy jest możliwa, biorąc pod uwagę jej stan przygotowania do realizacji? – Teoretycznie cały czas istnieje możliwość unieważnienia przetargu z dwóch przesłanek: zmniejszenia kwoty, którą dysponuje zamawiający, gdyby Rada Miasta ograniczyła środki w Wieloletniej Prognozie Finansowej, albo gdy dalsza realizacja postępowania przestaje leżeć w interesie publicznym, co można by było uzasadnić – odpowiada Radosław Wroński, przywołując jako uzasadnienie do odstąpienia racje szczegółowo opisane w opracowaniach strony społecznej, a które były prezentowane na spotkaniach Forum.

Należałoby, jak tłumaczy R. Wroński, ogłosić nowy przetarg z innym zakresem. – Nie jest jeszcze podpisana umowa z wykonawcą więc konsekwencje na tym etapie byłyby mniejsze albo żadne, gdyż oferent najkorzystniejszej oferty zapewne chciałby wystartować w zmienionym przetargu. To teoretycznie. Wolą prezydenta jest realizacja pierwotnej koncepcji trasy, a radni nie użyją tak ostrego środka jak odebranie finansowania. Szanse na zmiany są bliskie zera – ocenia Radosław Wroński.

Łagiewniki i Ruczaj nie chcą takiej trasy

Trasa Łagiewnicka jest realizowana jako pierwsza z trzech, tj. przed planowanymi trasami Zwierzyniecką i Pychowicką, składających się na tzw. trzecią obwodnicę. Zgodnie z założeniem rozładuje ruch w rejonie Borku Fałęckiego i Łagiewnik. Dziś bowiem, bardzo wielu kierowców, by przejechać od osiedla Ruczaj do ul. Zakopiańskiej wybiera wąskie uliczki obsługujące istniejącą w tym rejonie zabudowę jednorodzinną.

Krakowianie, którzy tutaj mieszkają, twierdzą jednak, że nie usprawni ona ruchu między dzielnicami i nie temu celowi będzie służyła. Zdaniem Stowarzyszenia Na Rzecz Zmiany Trasy Łagiewnickiej, zrzeszającego mieszkańców Łagiewnik i osiedla Ruczaj, władze Krakowa chcą wybudować autostradę w środku miasta.

W grudniu ubiegłego roku grupa mieszkańców Krakowa oraz działaczy społecznych skierowała do prezydenta Jacka Majchrowskiego pismo w sprawie zmiany parametrów Trasy Łagiewnickiej, a zaraz za tym rozpoczęła zbieranie podpisów pod apelem o respektowanie uchwały kierunkowej.

W piśmie do prezydenta mieszkańcy podkreślili, że nie jest jeszcze za późno na rozpoczęcie budowy III obwodnicy od najbardziej potrzebnego jej odcinka, tj. Trasy Zwierzynieckiej, która istotnie odciąży Aleje Trzech Wieszczów i może funkcjonować samodzielnie. Ich zdaniem budowanie Trasy Łagiewnickiej jest zasadne jedynie na odcinku od ul. Witosa do ul Zakopiańskiej wraz z linią tramwajową. Mieszkańcy podkreślili: „Jej druga część od ul. Zakopiańskiej do ul. Grota-Roweckiego nie spełni swojego zadania, dopóki nie powstanie Trasa Pychowicka mająca być jej kontynuacją. Bezpośrednim efektem powstania tego odcinka Trasy Łagiewnickiej będzie wzrost zanieczyszczenia powietrza oraz nadmierne zatłoczenie osiedlowych ulic, które są zbyt małe do rozprowadzenia dużego ruchu. (…)

Apelujemy, aby zgodnie z Pana obietnicami wyborczymi absolutny priorytet w budżecie miasta miały wydatki na poprawę stanu powietrza w Krakowie oraz na rozwój komunikacji zbiorowej.” I dodali, że w sprzeczności z tymi deklaracjami jest forsowanie sześciopasmowej Trasy Łagiewnickiej, które wręcz zachęci do poruszania się po centrum miasta samochodami osobowymi.

W połowie lutego, na posiedzeniu Komisji Infrastruktury Rady Miasta, przedstawiciele spółki Trasa Łagiewnicka, przytaczali szereg kontrargumentów wobec stanowisk artykułowanych przez stronę społeczną. Z nich wynika, że zmiany w projekcie mogą być, lecz niewielkie, nieznacznie korygujące pierwotny projekt.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5