Poza zawężeniem do jednego pasa jezdni w stronę Zakopanego, wykonywaniem konstrukcji tunelu pod ul. Turowicza oraz mostu nad Wilgą, budowa Trasy Łagiewnickiej wymaga jeszcze przeniesienia koryta rzeki o około 50 m. Jak poinformowano na oficjalnej stronie inwestycji, prace związane z przeniesieniem koryta mają nastąpić na przełomie lutego i marca.
Obecnie trwają prace związane z umocnieniem nowego koryta rzeki. Mają one potrwać do końca lutego, po czym dojdzie do przełożenia dotychczasowego biegu rzeki. Nowe koryto będzie miało długość około 550 m. i znajdzie się pod dwoma nowymi obiektami – mostem pod linią kolejową i mostem pod ul. Zakopiańską. Od strony ul. Ludwisarzy zostanie ono zakończone podniesieniem obwałowań po to, aby rzeka nie zalewała pobliskich terenów.
Warto dodać na marginesie, że początkowo przełożenie rzeki miało odbyć się w terminie od 15 czerwca do 15 września 2019 roku, ale – jak czytamy we wniosku o zmianie decyzji ZRID z 17 października 2018 roku − z uwagi na obecność w rzece Wildze kilku gatunków ryb prace mogące powodować mętnienie wody lub mogące zaburzać jej przepływ, należy prowadzić poza okresem tarła i inkubacji ryb, czyli poza okresem od 1 marca do 30 czerwca oraz od 1 października do 31 grudnia.
Mapa: www.trasalagiewnicka.krakow.pl
Dzięki temu przedsięwzięciu będzie można dokończyć budowę najdłuższego z tuneli Trasy Łagiewnickiej oraz zminimalizowane zostanie ryzyko wystąpienia rzeki z brzegów.
Przypominamy, że powstająca Trasa Łagiewnicka to tak zwana trzecia obwodnica Krakowa. Będzie miała około 3,5 km długości, a w jej ciągu ma powstać siedem tuneli.
Niedawno ogłoszono przetarg na koncepcję kolejnych fragmentów tej trasy, tj. tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej w Krakowie.