Trwają poszukiwania projektanta dla rozbudowy trasy z Nowego Miasta Lubawskiego do Uzdowa – w kierunku Nidzicy. W przyszłości przebudowanych byłoby ok. 40 km traktu. Koncepcja przewiduje także obejścia dla miejscowości Rybno, Hartowiec oraz Dębień.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie prowadzi obecnie przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla zadania: „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 538 na odcinku Nowe Miasto Lubawskie – Uzdowo”.
Wykonanie projektu odbędzie się w dwóch zadaniach. Pierwszy w swym zakresie obejmie odcinek od skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 538 z drogą krajową nr 15 na obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego do miejscowości Grodziczno. Zadanie drugie to odcinek od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 541 w Grodzicznie do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 542 w Uzdowie.
Droga wojewódzka nr 538 w obecnym stanie posiada klasę G. Jak wskazuje zamawiający, szerokość jezdni często wynosi poniżej 5,5 m. Co więcej, krawędzie jezdni przez zjeżdżanie pojazdów na pobocze podlegają nadłamywaniu. Długość całego odcinka objętego projektem wynosi około 39,5 km.
Zainteresowanie przetargiem okazało się małe. Na udział zdecydowała się jedynie firma Transprojekt Gdańsk. Za opracowanie dokumentacji chce 5,25 mln zł brutto. Oferent zadeklarował 5 lat gwarancji. Wybór wykonawcy będzie poprzedzony analizą ceny (60 proc.) oraz okresu gwarancji (40 proc.). Projektant będzie miał 26 miesięcy na opracowanie dokumentacji.
Przyszły wykonawca opracuje aktualne mapy sytuacyjno-wysokościowe do celów projektowych, dokumentację geotechniczną. Do zadań będzie należała inwentaryzacja stanu istniejącego, w tym działek planowanych do włączenia w pas drogowy. Opracowanie projektu budowlanego i projektu wykonawczego. Wykonawca przygotuje także niezbędne materiały do złożenia wniosku o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i opracuje kosztorys.
Nowa nawierzchnia ma mieć nośność 115 kN/oś. Zaprojektowane mają zostać obejścia dla miejscowości Rybno, Hartowiec oraz Dębień, stanowisko do ważenia pojazdów ciężarowych, budowę lub przebudowę istniejących zatok autobusowych, chodników i miejsc postojowych, ścieżek pieszo–rowerowych. Zamawiający podkreśla także, że projektowany odcinek, w tym również skrzyżowania, powinny zapewniać przejezdność dla pojazdów nienormatywnych.
Na drodze objętej projektem zlokalizowanych jest 6 obiektów mostowych, 1 przepust o średnicy powyżej 150 cm oraz 26 przepustów o średnicy poniżej 150 cm.