Do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim został złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Krosna Odrzańskiego. Decyzja zostanie wydana dla jednego spośród trzech zaproponowanych wariantów.
Wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zakończy pierwszy etap pracy nad dokumentacją. Cała inwestycja ma się zakończyć w 2026 roku, kiedy to planowane jest oddanie drogi do ruchu.
We wniosku o DŚU zaproponowane zostały trzy warianty nowego przebiegu drogi krajowej nr 29 i obwodnicy w jej ciągu. Zarekomendowane warianty okrążają Krosno Odrzańskie od strony północno-zachodniej. Proponowany, nowy odcinek DK-29 w przybliżeniu będzie miał ok. 11 km. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego).
W ramach zadania powstaną nowe obiekty inżynierskie, węzeł drogowy, przebudowane zostaną skrzyżowania z drogami powiatowymi. Wybudowana zostanie także infrastruktura towarzysząca obejmująca urządzenia ochrony środowiska czy urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Budowa obwodnicy Krosna Odrzańskiego ma usprawnić połączenia między regionami kraju, skrócić czas podróży, poprawić bezpieczeństwo ruchu, a także zmniejszyć uciążliwości związanych z ruchem tranzytowym dla mieszkańców Krosna Odrzańskiego.
Poprawić ma się także jakość ruchu na drodze krajowej nr 29 oraz wzrosnąć zainteresowanie inwestycjami w rejonie obwodnicy.
Obwodnica Krosna Odrzańskiego będzie budowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Będzie jedną z sześciu w województwie lubuskim.
Obecnie najbardziej zaawansowane prace są prowadzone dla obwodnicy Strzelec Krajeńskich, dla której został wybrany wykonawca. W marcu planowane jest podpisanie umowy. Dla pozostałych czterech obwodnic (Dobiegniewa, Kostrzyna nad Odrą, Dobiegniewa oraz Wschowy) trwa etap polegający na przygotowaniu STEŚ-R.