Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Tunel na Zakopiance przebija się na drugą stronę góry

| Elżbieta Pałys źródło: RI 23.10.2019

 

Tunel na Zakopiance przebija się na drugą stronę góry
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W środę 23 października wykonawca tunelu pod Małym Luboniem przebije się na drugą stronę góry. Tym samym zakończy się najważniejszy etap związany z drążeniem pierwszej nitki tunelu.
Tunel pod Małym Lubniem jest najważniejszą częścią budowanego odcinka Zakopianki między Naprawą a Skomielną Białą. Fragment jest realizowany przez Astaldi i liczy 3 km, z czego sam tunel ma długość ok. 2,06 km. Jest budowany jako dwukomorowy, z czego pierwsza jest już niemal gotowa.

Wykonawca pracuje metodą Adeco RS. W pierwszej kolejności prowadzone jest drążenie (ta czynność jest poprzedzona mikrowybuchami), następnie wykonywana jest obudowa tymczasowa. Dopiero później powstaje docelowa obudowa. – Dlatego po wydrążeniu tunelu będą trwały jeszcze prace przy budowie docelowej obudowy – wyjaśnia Mateusz Witczyński.

Pierwszy tak drążony tunel

Jak tłumaczy rzecznik, te prace prowadzone są w dwóch etapach: najpierw powstaje spąg, czyli warstwa dolna, w drugiej kolejności wykonywana jest kalota, tj. górna część przekroju. Niemniej wraz z przebiciem się tunelu na druga stronę góry, zasadnicze prace przy budowie pierwszej nitki można uznać za zakończone. To w polskim drogownictwie pierwszy przypadek wykonania tunelu taką metodą.

Do wykonania pozostała jeszcze druga nitka. W tym przypadku prace skomplikowły nieprzewidziane warunki gruntowe. Osuwiska, które się ujawniły w miejscu planowanego tunelu nie pozwalały na drążenie zgodnie z wcześniej przyjętym harmonogramem. Konieczne było przeprojektowanie zabezpieczenia portalu i zmiany harmonogramu prac. – Po wykonaniu pawilonu wentylatorni, który wzmocni skarpę, rozpoczniemy drążenie z wykonanego z przewiązki przodka na południu – mówi Mateusz Witczyński.

Druga nitka będzie drążona tą samą metodą co pierwsza, ale przebieg prac może być różny. – We fliszu karpackim zmiany materiału są tak częste, różne i nieprzewidywalne, że niestety ale praktycznie każde miejsce jest unikatowe – podkreśla rzecznik Astaldi.

Najważniejsze liczby

Średnio można liczyć, że tunel będzie się wydłużał o ok. 2 m w ciągu doby.

Przy budowie tunelu każdego dnia pracuje ok. 210 osób. Pracownicy maja do dyspozycji 90 sztuk sprzętu.

Cześć drążona tunelu to łącznie (w obu nitkach) 3094 m. Do tej pory wykopano 537 206 m3 gruntu. Zużyto 127,786 tys. m3 betonu i 350 tys. kg materiałów wybuchowych.

Kontrakt na budowę S7 Naprawa – Skomielna Biała został zawarty pod koniec czerwca 2016 roku. Miał wartość 968,8 mln zł. Wykonawca na jego realizację dostał 54 miesiące – ze względu na skomplikowany charakter tego odcinka, związany z koniecznością przebicia się przez górę, to termin dłuższy niż w przypadku dwóch sąsiednich odcinków.

Fragmentem od Skomielnej białej do Raki kierowcy jeżdżą już od końca września, natomiast odcinek od Lubnia do Naprawy ma być przejezdny w listopadzie tego roku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5