Budowa przeprawy drogowej pod Świną, która połączy wyspy Wolin i Uznam zakończy się trochę później niż zakładano. Na razie oficjalny termin przesunięto o 30 dni, ale nie jest wykluczone kolejne przedłużenie czasu dla wykonawcy – w grę wchodzi styczeń 2023 r. Powodem pandemia.
Władze samorządowe Świnoujścia poinformowały o przesunięciu terminu na realizację tunelu pod Świną. Zgodnie z umową zawartą jesienią 2018 roku, przeprawa miała być gotowa 17 wrześnie 2022 r. Wykonawca wystąpił jednak z wnioskiem o przedłużenie czasu na realizację. Otrzymał zgodę na dodatkowe 30 dni, ale można się spodziewać kolejnej decyzji w tej sprawie.
Wykonawca obiektu – konsorcjum Porr i Gülermak – wystąpił z roszczeniem terminowym przed końcem ub. roku. Wnioskował o przesunięcie terminu realizacji o 119 dni, tj. do 15 stycznia 2023 roku. Powoływał się przy tym pandemię Covid-19, która opóźniła produkcję maszyny drążącej TBM (maszyna na specjalne zamówienie była produkowana w Chinach) oraz jej dostarczenie do Świnoujścia i rozpoczęcie montażu na placu budowy. Jak podano, opóźnienie wyniosło 95 dni. Wskutek pandemii „wielki kret” zamiast pod koniec lipca, dotarła do Polski w październiku.
– W kluczowym okresie dla terminowej dostawy TBM na plac budowy produkcja zakładów produkcyjnych CREG została całkowicie wstrzymana, a w okresie mniej niekorzystnym dla zdrowia i życia ludzi ograniczona do 25% – wyjaśniał wykonawca. Opóźnienie z tego tytułu wyniosło 95 dni.
Konsorcjum wskazuje ponadto na złe warunki pogodowe, które wpłynęły na czas montażu maszyny już na w komorze startowej na placu budowy. Z tego tytułu wnioskuje o przedłużenie czasu wykonania inwestycji o 25 dni.
Inwestor, po konsultacjach z inwestorem zastępczym (GDDKiA Szczecin) oraz inżynierem kontraktu zgodził się, że bezsporne jest wydłużenie terminu o 30 dni. Nie wyklucza przychylenia się do wniosku w pozostałej części.
– Pozostały okres, o który wnioskuje Wykonawca, zgodnie z rekomendacją Inwestora Zastępczego, wymaga uzupełnienia dokumentacji, która potwierdzałaby, że Wykonawca faktycznie nie miał na to wpływu – mówi cytowana w komunikacie I zastępca prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska.
Tunel w Świnoujściu będzie miał 3,2 km długości, z czego tunel to 1,8 km, w tym 1,5 km to tunel wydrążony przez maszynę TBM pozostałe ok. 300 m to odcinki wykonane metodami stropowymi. Połączy wyspy Uznam i Wolin. Stała przeprawa drogowa pod dnem Świny zastąpi funkcjonującą obecnie przeprawę promową.