W komorze startowej przy powstającym tunelu w Świnoujściu nadal prowadzony jest demontaż elementów, które wspomagały pracę tarczy Wyspiarki. Jednocześnie na wyspie Uznam zmontowano i wprowadzono do komory startowej specjalistyczny wózek, który będzie potrzebny do szalowania i betonowania wsporników pod konstrukcje wewnętrzne tunelu.
We wrześniu zakończyło się drążenie tunelu pod Świną w Świnoujściu. Wraz z tym rozpoczęło się demontowanie niepotrzebnych już urządzeń i ruszyły zarazem pozostałe do zrealizowania prace.
Jak poinformował inwestor, obecnie w tunelu rozbierane są m.in. rurociągi, którymi w trakcie drążenia transportowane były płuczka wiertnicza i urobek.
Trwają też prace związane z budową wyjść ewakuacyjnych. W ubiegłym tygodniu montowano stalową konstrukcję wzmacniającą obudowę tunelu przy wyjściu nr 2 – informuje UM Świnoujście. Dostarczono także stalową konstrukcję dla wyjścia ewakuacyjnego numer 1.
Wewnątrz tunelu odbywa się natomiast wiercenie i wklejanie kotew, czyli wsporników dla prefabrykatów. Prefabrykaty na konstrukcje wewnętrzne są produkowane w zakładzie prefabrykacji, gdzie wcześniej powstawały segmenty obudowy tunelu. Obecnie powstają tam elementy pod płytę jezdną – typ „U”, filigrany oraz płyty sufitowe.
Trwa nadal rozbiórka stacji STP, gdzie czyszczona była płuczka wiertnicza.
Na wyspie Wolin trwa nadal demontaż Wyspiarki. Kontynuowane są roboty drogowe oraz humusowanie.
Powstająca przeprawa będzie miała 3,2 km długości, z czego drążona część tunelu ok. 1,5 km. W tunelu mieści się dwukierunkowa jezdnia, pod którą umieszczono galerię ewakuacyjną.
Inwestorem dla tego zadania jest miasto Świnoujście, a rolę inwestora zastępczego pełni Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum Porr i Gulermak. Kontrakt ma wartość 914 mln zł.