Wojewoda zachodniopomorski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla tunelu, który połączy wyspy Wolin i Uznam w Świnoujściu. Można ruszać z wykupem nieruchomości oraz pracami w terenie.
Największa inwestycja w Świnoujściu otrzymała zielone światło. Na mocy decyzji wydanej przez wojewodę może wejść w etap robót budowlanych. Realizacja idzie zgodnie z planem – w lipcu, poprzez złożenie wniosku o ZRID, osiągnięty został pierwszy kamień milowy. Informowano wówczas, że rozpoczęcie robót planowane jest na IV kwartał tego roku. Teraz jest to możliwe.
W ramach inwestycji powstać ma stale połączenie drogowe pomiędzy dwiema częściami Świnoujścia położonymi na wyspach Wolin i Uznam. Cała przeprawa ma mieć 3,4 km długości, w tym sam tunel drążony to 1,4 km. Oprócz tego, niecałe 300 m tunelu na odcinkach początkowych powstanie metodą odkrywkową.
Umowę na jego realizację zawarto we wrześniu ub. roku. Wykonawcą jest konsorcjum Porr, PORR Bau GmbH, Gulemark i Energopol Szczecin. Kontrakt jest wart 793 mln zł. Na wykonanie całego zadania przewidziano 48 miesięcy.
Przekazanie placu budowy zapowiedziano na bieżący tydzień. Potem rozpocznie się sprawdzanie saperskie terenu inwestycji - to w związku z niewybuchami z czasów drugiej wojny światowej, które często znajdowane są w rejonie Świnoujścia. Ruszy też wycinka drzew, prace geodezyjnie i organizowanie zaplecza wykonawcy. Zasadnicze prace rozpoczną się na początku przyszłego roku - chodzi o roboty związane z wykonaniem szybu startowego tunelu po stronie wyspy Uznam. Drążenie tunelu maszyną TBM ruszy później – zgodnie z zapisami umowy, wykonawca powinien je rozpocząć w ciągu 30 miesięcy od podpisania umowy – ten termin (kolejny kamień milowy) mija 17 marca 2021 r.
Jak informowaliśmy niedawno, wykonawca
zamówił już maszynę potrzebną do drążenia tunelu. Na indywidualne zamówienie powstaje ona w Chinach.
Przeprawa powinna być gotowa we wrześniu 2022 roku. Wówczas stałe połączenie zastąpi przeprawę promową, która ma ograniczoną przepustowość i jest wrażliwa na warunki atmosferyczne.
Kierowcy będą mieli do dyspozycji jednojezdniową drogę klasy GP. Średnica zewnętrzna tunelu będzie miała 13 m. W obiekcie przewidziano 5 wyjść ewakuacyjnych.
Inwestorem dla budowy stałej przeprawy między wyspami Uznam i Wolin jest miasto Świnoujście. W jego imieniu – jako inwestor zastępczy – zadanie prowadzi GDDKiA w Szczecinie.