Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Małopolska

Tunelem w ciągu Zakopianki pojedziemy w przyszłe wakacje?

| Elżbieta Pałys źródło: RI 18.10.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

Tunelem w ciągu Zakopianki pojedziemy w przyszłe wakacje?
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Małopolska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak dobrze pójdzie, w wakacje 2022 r. pojedziemy tunelem w ciągu drogi z Krakowa do Zakopanego. Wcześniej raczej nie będzie to możliwe.
Tunel w ciągu drogie ekspresowej S7 Naprawa – Skomielna Biała w momencie oddania będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem drogowym w Polsce. Ma mieć 2,06 km (palmę pierwszeństwa w tej kategorii będzie dzierżył do czasu wybudowania tunelu w ciągu S3 na Dolnym Śląsku). Za jego realizację odpowiada WeBuild (dawnej Astaldi).

W zapowiedziach polityków jeszcze z początku tego roku można było usłyszeć, że tunelem pojedziemy do Zakopanego na Sylwestra tego roku. Tak nie będzie.

Aktualny termin zakończenia prac przypada na 7 lutego 2022 r. Jednak krakowska GDDKiA szacuje, że w stosunku do tej daty budowa ma ok. dwa, trzy miesiące opóźnienia. Ponadto cały czas są w rozpatrywaniu roszczenia terminowe wykonawcy. – Wykonawca składa co jakiś czas roszczenia dotyczące niekorzystnych warunków atmosferycznych i epidemii Covid. Są one analizowane – informuje biuro prasowe krakowskiego oddziału GDDKiA.

Obecne zaawansowanie prac w tunelu wynosi 74 proc. Obecnie dobiegają końca najważniejsze roboty konstrukcyjne w tunelu. Teraz prace skoncentrują się na wyposażeniu tunelu w urządzenia zasilania, wentylacji, monitoringu i sterowania.

Kierowcy, przy tego rodzaju obiekcie, nie mogą niestety liczyć na wcześniejsze puszczenie ruchu i kontynuowanie pozostałych prac już pod ruchem. – W przypadku tuneli drogowych o tak znaczącej długości nie ma możliwości uruchamiania przejezdności przed zakończeniem wszystkich prac związanych z wyposażeniem w infrastrukturę techniczną oraz przed przetestowaniem i uruchomieniem wszystkich urządzeń bezpieczeństwa i zarządzania ruchem – mówi Monika Skrzydlewska z GDDKiA. Te ostatnie muszą zostać odebrane przez policję, straż pożarną, czy pogotowie ratunkowe. O tym jak skomplikowana i czasochłonna to procedura, przekonujemy się obserwując proces odbiorowy dla tunelu w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy (ten obiekt realizowany również przez Webuild, dawniej Astaldi, będzie z kolei najdłuższym obiektem tunelowym spośród funkcjonujących w miastach). Krakowska GDDKiA zapewnia, że już teraz organizuje robocze spotkania ze wszystkimi służbami.

Po serii prób i testów, które musza się zakończyć wynikiem pozytywnym zostanie złożony wniosek do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, gdzie znów potrzeba czasu na sprawdzenie obszernej dokumentacji i kontrolę w terenie. Na koniec, po sprawdzeniu dokumentacji bezpieczeństwa tunelu oraz uzyskaniu opinii Urzędnika Bezpieczeństwa, zgodę na otwarcie tunelu wyda wojewoda.

– Uwzględniając roboty pozostałe do wykonania i czasochłonność procedur odbiorowych robimy wszystko, aby w wakacje 2022 r. tunel został przekazany do użytkowania – informuje nas biuro prasowe GDDKiA.

Tunelowy odcinek S7 od Naprawy do Skomielnej Białej ma ok. 3 km długości, z czego nieco ponad 2 km to tunel pod Małym Lubniem. Pierwsza nitka tunelu została przebita w październiku 2019 r., a drążenie drugiej zakończyło się w kwietniu 2020 r.

Umowa na realizację tunelu została zawarta w czerwcu 2016 r. i miała wartość blisko 970 mln zł. W momencie zawarcia kontraktu na jego budowę zakładano 54 miesiące.





Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5