Eurovia Polska przebuduje ponad 2,5-kilometrowy odcinek DK-44 na odcinku od węzła Wartogłowiec do ulicy Turyńskiej w Tychach. W poniedziałek, 2 października w Miejskim Zarządzie Ulic i Mostów w Tychach podpisana została umowa z generalnym wykonawcą. To jedna z największych inwestycji drogowych w mieście.
Teraz wykonawca ma miesiąc na przygotowanie szczegółowego harmonogramu prac, jednak, jak podaje Urząd Miasta, już wiadomo, że jeszcze w październiku rozpocznie się szczegółowa inwentaryzacja terenu budowy. W następnym etapie prowadzone będą prace przygotowawcze – wytyczenie trasy, wyburzanie budynków i karczowanie. Roboty te nie będą powodowały poważniejszych utrudnień w ruchu. Jak wyjaśnia cytowany w komunikacie prasowym Arkadiusz Bąk, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Ulic w Tychach, może dojść najwyżej do chwilowych i miejscowych zawężeń jezdni.
– Pierwszych poważniejszych utrudnień związanych z inwestycją można spodziewać się w drugiej połowie listopada. Wówczas ruszy przebudowa kolidujących z projektem sieci – wyjaśnia przedstawiciel MZDiU.
Na odcinku od węzła Wartogłowiec do ul. Turyńskiej (w rejonie fabryki FCA) zostanie wymieniona nawierzchnia, po obu stronach drogi powstanie chodnik wraz ze ścieżką rowerową od strony południowej. Zaprojektowano także dwa przejścia podziemne – przy ul. Kościelnej i ul. Długiej.
Wyświetl większą mapę
– Ta inwestycja ma dla nas olbrzymie znaczenie, bo DK-44 to jedna z najbardziej obciążonych dróg w regionie i od dawna wymagała generalnego remontu. Zrobimy wszystko, by ułatwić mieszkańcom przejazd przez miasto. DK-44 nie zostanie zamknięta, a w czasie przebudowy ruch na modernizowanym odcinku zostanie utrzymany w obu kierunkach – powiedział, cytowany w komunikacie prezydent Tychów, Andrzej Dziuba.
Najpoważniejszym wyzwaniem będzie budowa bezkolizyjnego węzła, łączącego DK-44 z ul. Mysłowicką, Kościelną i Główną. Zapewni on sprawne połączenie z przedsiębiorstwami zlokalizowanymi w Podstrefie Tyskiej KSSE oraz dzielnicami: Urbanowice, Jaroszowic, Wygorzele. Estakada pozwoli na oddzielenie ruchu tranzytowego (poprowadzony zostanie górą obiektu) od ruchu lokalnego. Ten odbywać się będzie dołem, po dwóch dużych rondach.
Wartość całej inwestycji po rozstrzygnięciach przetargowych wynosi ok. 132 mln zł, z czego aż 85 proc. wydatków kwalifikowanych stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.