Samorząd Tychów wybrał najkorzystniejszą ofertę na przebudowę odcinka drogi nr 44 i budowę bezkolizyjnego węzła w pobliżu fabryki Fiata. Jak podaje PAP – wybrana oferta opiewa na 90 mln zł. Miasto szacuje, że inwestycja będzie gotowa do 2019 r. i zamknie się w ok. 132 mln zł.
Przebudowany odcinek ul. Oświęcimskiej w Tychach (którą wiedzie tam droga nr 44), wraz z budową bezkolizyjnego węzła drogowego w rejonie ul. Turyńskiej (przy której mieści się m.in. zakład FCA Poland) będzie kolejną po drodze nr 1 ważną trasą w mieście, która przy wsparciu unijnym przejdzie gruntowną modernizację.
– Ta inwestycja ma dla nas olbrzymie znaczenie. Ta droga jest jedną z najbardziej obciążonych dróg w regionie i od dawna wymagała generalnego remontu – zaznaczył cytowany w piątkowej informacji miasta prezydent Tychów Andrzej Dziuba.
Tychy rozpoczęły projektowanie tej modernizacji już w 2008 r. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) została wydana w 2012 r. Potem miasto przygotowało wyceniony na ponad 207 mln zł unijny projekt, który na początku br. uzyskał gwarancję 167 mln zł dofinansowania z puli na "Infrastrukturę drogową dla miast" w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
W piątek tyski samorząd podał, że najkorzystniejszą ofertę w przetargu na realizację inwestycji złożyła spółka Eurovia Polska. Opiewa ona na 89,96 mln zł brutto. Po uprawomocnieniu się przetargu i zakończeniu kontroli Urzędu Zamówień Publicznych, prace powinny rozpocząć się pod koniec października br., a zakończyć do 2019 roku.
Jak wyjaśnił Arkadiusz Bąk z Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach, różnica między wcześniejszymi szacunkami, a ceną osiągniętą w przetargu bierze się przede wszystkim ze znacznego spadku cen palowania gruntu.
– Szacujemy, że przebudowa DK-44 będzie kosztowała w sumie ok. 132 mln zł. Na tę wartość składają się kwota po przetargu na wykonawcę projektu, czyli ok. 90 mln, wykupy gruntów, rezerwa w wysokości 10 mln zł oraz koszty inżyniera kontraktu i nadzorów autorskich – wyliczył Bąk. Jak zaznaczył, wartość unijnego dofinansowania pokryje maksymalnie 85 proc. wartości inwestycji. Resztę zapewni miasto.
Modernizacja drogi ul. Oświęcimskiej (DK-44) od węzła Wartogłowiec (z DK-1) do ul. Turyńskiej (wzdłuż fabryki Fiata) nie zakłada znaczącej rozbudowy. Droga nadal będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku (na wspólnej jezdni); jej szerokość zostanie jednak ujednolicona do ok. 7 metrów, pojawią się też chodniki, drogi rowerowe i dwa przejścia podziemne.
Największym elementem modernizacji będzie budowa układu dwujezdniowej estakady po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (którą poprowadzony zostanie główny ruch między ul. Oświęcimską i Turyńską). Poniżej, po obu stronach mają powstać dwa ronda połączone krótkim odcinkiem pod estakadą (ronda te utworzą połączenia z okolicznymi ulicami, m.in. odcinkiem ul. Oświęcimskiej - wiodącym do Bierunia Starego.