Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Wojewódzkie - Polska

Tylko połowa nowej opłaty paliwowej na drogi samorządowe. Reszta na krajowe

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 07.07.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Tylko połowa nowej opłaty paliwowej na drogi samorządowe. Reszta na krajowe
fot. Pixabay

 

Do Sejmu wpłynął już poselski projekt ustawy, na podstawie którego za paliwo zapłacimy więcej. Choć ma w nazwie „Fundusz Dróg Samorządowych” tylko połowa wprowadzanej opłaty paliwowej będzie przekazywana na drogi zarządzane przez władze lokalne. W praktyce samorządy zyskają jeszcze mniej, ponieważ wraz z nowym funduszem zniknie dotychczasowy system dotacji dla dróg lokalnych.
Według złożonego w Sejmie projektu, nowa tzw. opłata drogowa będzie wynosiła 20 gr za litr benzyny lub oleju napędowego i ok. 37 gr za kg gazu. Faktycznie o te kwoty, powiększone o VAT, wzrosną ceny na stacjach paliw. Pieniądze, według przekazu, który przebijał się w mediach mają służyć finansowaniu niedoinwestowanych przez lata dróg samorządowych. I tak będzie, ale tylko w mniejszej części.

FDS jak KFD

W przedłożonym w Sejmie projekcie przewidziano utworzenie Funduszu Dróg Samorządowych, który najogólniej mówiąc, będzie działał w sposób zbliżony do Krajowego Funduszu Drogowego. To do Funduszu Dróg Samorządowych mają wpływać środki z nowej opłaty paliwowej. Ale tylko w połowie. Druga połowa zasili KFD i wesprze realizację Programu Budowy Dróg Krajowych.

Projektodawcy przypominają, że środki zabezpieczone na realizację PBDK – w kwocie 107 mld zł – są niewystarczające, by zrealizować wszystkie zadania, których wartość szacowana jest na ok. 200 mld zł. „Pomimo podniesienia limitu Programu w czerwcu 2017 r. do kwoty 135 mld zł nadal nie jest możliwa realizacja wszystkich zapisanych w nim zadań” – napisano w uzasadnieniu projektu. Zwrócono przy tym uwagę m.in. na zadłużenie KFD, które obecnie wraz z odsetkami wynosi ok. 66 mld zł. „Przyjęty Program oznacza konieczność zaciągnięcia dodatkowego długu. Zatem w celu ograniczenia zadłużenia i jednocześnie jak najpełniejszej realizacji zadań drogowych wskazanych w Programie, które bezsprzecznie korzystnie wpłyną na rozwoju sieci dróg krajowych w Polsce, i w konsekwencji przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, konieczne jest pozyskanie dodatkowych środków finansowych” – czytamy w uzasadnieniu poselskiego projektu.

Ile faktycznie dostaną samorządy?

Według wstępnych szacunków tzw. opłata drogowa ma przynieść ok. 4-5 mld zł rocznie. Z tego połowa środków zasili KFD, czyli drogi krajowe, a druga połowa trafi do funduszu samorządowego. Nie oznacza to jednak, że na drogi lokalne wpłyną dodatkowe co najmniej 2 mld zł.

Według przedstawionej propozycji, wraz z powstaniem funduszu zlikwidowane będą dotychczasowe dotacje na drogi z budżetu centralnego, a więc przede wszystkim Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej, który zastąpił tzw. schetynówki. Według planów w ramach tego programu samorządy powinny otrzymywać 1 mld zł rocznie (choć w tym roku dostały o 1/5 mniej, czyli 800 mln zł). Zatem w praktyce nastąpić ma przesunięcie środków (1 mld zł), które dotychczas zasilały drogi lokalne z budżetu do Funduszu Dróg Samorządowych.

Tym samym, jeśli wpływy z nowej opłaty drogowej wyniosłyby 4 mld zł w roku, to z tego drogi krajowe „na czysto” – w dużym uproszczeniu – zyskają 3 mld zł (2 mld zł w ramach nowych wpływów do KFD plus zwiększone środki z budżetu, gdzie m.in. „zwolnią się" środki przeznaczane dotychczas na drogi lokalne), a drogi samorządowe – 1 mld zł (teoretycznie 2 mld, ale stracą jednocześnie 1 mld zł, który dostałyby bez nowego funduszu).

Jednocześnie w ustawie o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego zwiększony ma być minimalny poziom środków przeznaczanych na infrastrukturę transportu lądowego z 18 do 25% planowanych na dany rok wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych. „Dzięki termu zwiększona zostanie ilość środków z budżetu państwa na drogi krajowe zarządzane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Przewidywane zwiększenie środków na drogi krajowe w związku z zaproponowanymi zmianami powinno przynieść ok. 5 mld zł dla GDDKiA, które są przeznaczane na remonty, dostosowanie techniczne dróg do przenoszenia nacisku na oś 11,5 tony i utrzymanie dróg krajowych” – napisali projektodawcy. Jak piszą projektodawcy: „projektowana ustawa nie wpłynie negatywnie na budżet państwa, gdyż zwiększone wydatki budżetu na drogi krajowe zostaną zrównoważone zmniejszonymi wydatkami na dotacje zmniejszenie dotacji z budżetu państwa w zakresie przebudowy, budowy lub remontów dróg powiatowych i gminnych”.

Drogi wojewódzkie pominięte

Pieniądze z nowego funduszu mają być dzielone corocznie w ramach konkursów – szczegóły, w tym kryteria podziału będą ustalone w rozporządzeniu. Generalnie ma obowiązywać zasada 50/50. Wiadomo przy tym, że na wyższa dotację będą mogły liczyć samorządy, które uzyskują dochody poniżej średniej krajowej (podobną zasadę planowano zresztą na przyszły rok w odniesieniu do Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej).

Projekt nowego funduszu pomija jedną kategorię dróg samorządowych – drogi wojewódzkie. Ma służyć dofinansowaniu budowy i przebudowy dróg powiatowych i gminnych. W ciągu dróg wojewódzkich na dofinansowanie będą mogły liczyć jedynie mosty.

Postulat konieczności znalezienia dodatkowego źródła finansowania budowy dróg – tak krajowych, jak i samorządowych – zgłaszany był przez różne środowiska wielokrotnie. Wśród pomysłów, w tym wysuwanych przez branżę drogową, pojawiała się także propozycja podniesienia opłaty paliwowej, w czym upatrywano jedynej szansy na realizację Programu budowy dróg krajowych w całości. De facto ten postulat się wypełnia, choć na razie w publicznych uzasadnieniach wprowadzenia nowej opłaty podkreśla się przede wszystkim jeden, mniejszy – jeśli traktować wielkością budżetu – cel, jakim jest zasilenie dróg samorządowych.

Pocieszające jest to, że wprawdzie zapłacą kierowcy, ale - tak czy tak – skorzystają też kierowcy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS