Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

Ugody w budowlance to nie „szwindel”. Aby je zawierać potrzeba jednak przepisów

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 22.06.2019

 

Ugody w budowlance to nie „szwindel”. Aby je zawierać potrzeba jednak przepisów
fot. LD

 

Patrząc na obecną sytuację chociażby w budownictwie drogowym nie trudno stwierdzić, że boryka się ona z poważnymi problemami. Wiele osób obawia się powtórki z czasu EURO 2012. Najwięksi zamawiający, mający do wykorzystania ogromne środki finansowe, i firmy chcą prowadzić dialog w celu rozwiązania problemów ze dużym wzrostem cen na kontraktach zawartych w ubiegłych latach. Wykonawcy proponowali zwaloryzowanie tych umów. To jednak wydaje się nie do przyjęcia dla inwestorów. Zdaniem uczestników panelu, który miał miejsce podczas tegorocznego Kongresu Infrastruktury Polskiej, rozwiązaniem mogą być ugody pomiędzy stronami i wypracowane oraz zaakceptowane wzorów roszczeń.
Złożony instrument

W ramach drogowej Rady Ekspertów został powołany zespół który pracował nad wzorem roszczenia które byłoby składane w oparciu o obowiązujące przepisy zarówno kodeksu cywilnego jak również przepisy ustawy o finansach publicznych. – Strona publiczna w czerwcu zeszłego roku wycofała się jednak z tych rozmów. Pojawiły się różne wątpliwości zgłaszane m.in. przez: ministra finansów, Urząd Zamówień Publicznych, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, czy Centrum Unijnych Projektów Transportowych – wspominała Barbara Dzieciuchowicz z OIGD.

Inaczej sytuację nakreślił jednak Jacek Gryga, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – Zgadzamy się wspólnie, że wskazana byłaby interwencja w zakresie kosztów. Natomiast otoczenie prawne, analiza prawna, uniemożliwiła jak do tej pory zrobienie tego. Jednak nie do końca zgodzę się, że strona rządowa o tym nie myśli. Tutaj są potrzebne między innymi zmiany w prawie które nam, zamawiającym, umożliwiłyby działać. Niestety w tej chwili nie jestem w stanie nic powiedzieć na temat perspektywy rozwiązania tego problemu – mówił.

W podobnym tonie wypowiadała się przedstawicielka PKP PLK. – Myślę, że spory sądowe są ostatecznością. Obecnie na takich wydarzeniach jak to jak i wewnątrz PKP PLK rozmawiamy dalej o ścieżce ugodowej i możliwości znalezienia sposobów i otoczenia prawnego żeby to było możliwe – stwierdziła Jolanta Pawluk, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.

Podczas dyskusji pojawił się również głos, że zawieranie ugód mogłoby być możliwe już teraz. – Udało nam się wykazać, że ścieżka prawna, indywidualna tak naprawdę na każdym kontrakcie, ścieżka ugodowa jest zgodna z obowiązującymi na dzień dzisiejszy przepisami prawa. Zaprezentowaliśmy to podczas posiedzenia Rady Ekspertów ds. inwestycji kolejowych i nie spotkaliśmy się, z żadnymi argumentami przeciwko. Niestety muszę stwierdzić, że do dziś sprawa skończyła się tylko na rozmowie – mówił Wiesław Nowak, prezes firmy ZUE.

Oznaczałoby to, że inwestorzy wcale nie mają „związanych rąk”. Jednak aby ich ośmielić potrzeba konkretnych wskazówek jak działać. – Moim zdaniem rozmowy w kwestii rozwiązania tego problemu są niezwykle ważne, ale nic nie ruszy do przodu bez zmian systemowych, zmian prawnych i wprowadzanie wytycznych, które umożliwią zawieranie ugód – dodała Marta Dziewulska, radca prawny, dyrektor działu obsługi inwestycji i zamówień publicznych w DSK Kancelaria.

Niemniej jednak ostatecznie poza przepisami konieczne jest zmienienie podejścia i pozbycie się strachu przed dogadaniem się na linii wykonawca – inwestor. – Tak długo jak nie zmieni się takie podejście, że ugoda jest czymś co budzi podejrzenia, to sytuacja nie ulegnie polepszeniu. Potrzebne są odpowiednie przepisy w tej kwestii – mówiła Marta Midloch, radca prawny, partner, współzarządzająca praktyką projektów infrastrukturalnych w WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr.

Wszystko zależy od inwestorów

Uczestnicy panelu byli zgodni, że obecna sytuacja musi się zmienić. Do tego konieczne będą dalsze rozmowy. – Jako organizacje nie uważamy żeby temat starych kontraktów był zakończony. Będziemy wnosili żeby na kolejnym posiedzeniu Rady Ekspertów ten temat wrócił. Jeżeli już nie w formie waloryzacji, to w formie ścieżce ugodowej. Wróćmy do tych rozmów żeby można było te roszczenia w ciągu kilku miesięcy rozpatrywać. Jest to ścieżka istniejąca w Polsce prawnie dopuszczalna, więc nie widzimy powodów żeby strona publiczna nie chciała z tej ścieżki skorzystać – mówiła Barbara Dzieciuchowicz.

– Myślę, że należy wrócić do tego tematu żeby uzyskać jednoznaczną odpowiedź od strony publicznej na pytanie, czy jako wykonawcy mamy iść na drogę sądową tam gdzie uważamy, że jest to konieczne, czy druga strona dopuszcza możliwość załatwienia tego w sposób ugodowy – podkreślał prezes firmy ZUE.

Często w tego typu dyskusjach uczestnicy podkreślają paradoksalność aktualnej sytuacji w branży budowlanej. Aby ją zmienić działać musi przede wszystkim ten kto ma największą władzę. – Obecnie mamy do spożytkowania największe w historii środki w programach kolejowych i drogowych, a zamiast rozmawiać o tym jak możemy rozwijać branżę, i w którą stronę powinna ona pójść to myślimy nad tym jak ją uratować. My jako podwykonawcy mamy ogromną motywację do działania, ale tak naprawdę wszystko zależy od największych inwestorów, czyli Generalnej Dyrekcji i PKP PLK – mówił Artur Gaszewski, dyrektor naczelny Keller Polska.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5