Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Świnoujście

Umowa na tunel w Świnoujściu najpóźniej we wrześniu

| Elżbieta Pałys źródło: RI 16.08.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Umowa na tunel w Świnoujściu najpóźniej we wrześniu
fot. Ralf Roletschek, FAL, https://commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Świnoujście

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Najpóźniej na początku września dojdzie do podpisania umowy pomiędzy miastem i konsorcjum z firmą PORR na czele, na projekt i budowę tunelu pod Świną – poinformował, cytowany w komunikacie,  prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. Chodzi o jedną z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w mieście.
Jak informowaliśmy niedawno, z realizacji zadania zrezygnowała wybrana wcześniej firma Astaldi. W następstwie tej decyzji wykonawcy, jako najkorzystniejsza została wybrana oferta konsorcjum na czele z Porr.

– Po spotkaniach i kontaktach, jakie mięliśmy z przedstawicielami konsorcjum z firmą Porr wiemy, że chce ona realizować kontrakt i teraz czekamy na to, by wykonawca zebrał i dostarczył niezbędne dokumenty. Tym najważniejszym jest dokument potwierdzający gwarancję należytego wykonania – powiedział prezydent miasta.

Jak wyjaśnił, dopiero po zgromadzeniu wszystkich dokumentów wskazana będzie dokładna data podpisania umowy.

Ważna inwestycja

Tunel pod Świną ma połączyć dwie wyspy stanowiące jednocześnie dwie, pełniące rożne funkcje części miasta – Uznam i Wolin. Obecnie komunikację między nimi zapewnia przeprawa promowa, która ma ograniczoną przepustowość, a ponadto jest wrażliwa na warunki atmosferyczne. Tunel jest więc bardzo wyczekiwaną inwestycją.

Inwestorem dla tego zadania jest miasto Świnoujście, w imieniu którego zrealizuje ją, jako inwestor zastępczy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie.

Długa historia przetargu

Przetarg na projekt i budowę tunelu został ogłoszony w kwietniu 2016 roku. Był to przetarg ograniczony, choć do drugiego etapu zaproszono wszystkich zainteresowanych – w sumie 14 podmiotów.

Otwarcie ofert cenowych nastąpiło we wrześniu 2017, a następnie w listopadzie przetarg rozstrzygnięto na rzecz konsorcjum Astaldi i Ghella z ceną 727,098 mln zł. Była to druga oferta pod względem ceny – tańszą złożyło konsorcjum Toto, które odwołało się do KIO. To samo zrobiło konsorcjum Porr. Po niekorzystnym wyroku KIO, Toto skutecznie zaskarżyło wyrok w sądzie uzyskując unieważnienie pierwszego rozstrzygnięcia.

W ponownym rozstrzygnięciu wybór znów padł na Astaldi, a decyzja ta została podtrzymana także przez KIO, gdzie znów trafiło rozstrzygnięcie.

Umowa z Astaldi miała być podpisana na początku lipca, ale wybrane konsorcjum poprosiło o dodatkowy czas na zgromadzenie dokumentów finansowych. Ostatecznie, 2 sierpnia konsorcjum poinformowało, że rezygnuje z podpisania umowy. Jako powód wskazano wzrost cen materiałów budowlanych oraz brak możliwości waloryzacji umów.

Wówczas wybór padł na konsorcjum, którego liderem jest Porr. Jego oferta jest warta 793 mln zł. Konsorcjum potwierdziło, że nadal jest zainteresowane realizacją zadania na zaproponowanych warunkach i podpisze umowę.

Kłopoty w konsorcjum?

Porr jako partnerów w konsorcjum ma firmy Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut oraz Energopol Szczecin. Zanim potwierdzono chęć budowy tunelu, media obiegła informacja o kłopotach jednego z konsorcjantów – szczecińskiego Energopolu. Jak potwierdził rzecznik Sądu Okręgowego w Szczecinie, Tomasz Szaj, 6 sierpnia do Sądu Rejonowego Szczecin – Centrum wpłynął wniosek o ogłoszenie upadłości tej firmy. – Wnioskodawca twierdzi, że posiada wobec Energopolu Szczecin wymagalną wierzytelność w kwocie 87 133,20 zł – informuje rzecznik. Jak wyjaśnia, chodzi o dostawę elementów na budowę inwestycji związanej z rozbudową drogi S3/A6. Według wnioskodawcy kwota ta nie została zapłacona.

– Wniosek o ogłoszenie upadłości złożony przez firmę Auris Rental jest całkowicie bezzasadny i nie istnieją jakiekolwiek przesłanki prawne uzasadniające jego złożenie – twierdzi jednak Energopol Szczecin. W przesłanym nam oświadczeniu firma stwierdza, że wnioskodawca chce w ten sposób wymusić wynagrodzenie, które się mu nie należy – Energopol stwierdza, że Auris Rental nie wywiązał się w całości z zobowiązań, a faktury zostały wystawione na pełną kwotę. Zapowiada zawiadomienie prokuratury.

Pytany przez GDDKiA O/Szczecin przyznaje jednak, że do inwestora zgłaszają się podwykonawcy, którzy informują o zaleganiu z płatnościami przez Energopol Szczecin. – Takie kwestie były zgłaszane indywidualnie do zamawiającego. Każda taka sprawa jest przez nas rozpatrywana, dotychczas nasze interwencje kończyły się uregulowaniem zobowiązań przez głównego wykonawcę – mówi Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy GDDKiA w Szczecinie.

Przypomina, że w przypadku braku płatności przez głównego wykonawcę GDDKiA może wypłacić pieniądze bezpośrednio podwykonawcom potrącając tą kwotę z faktury głównego wykonawcy, ale ani na przebudowie autostrady A6, ani na innych realizowanych przez Energopol nie było dotychczas takiej sytuacji.

Jak mówi rzecznik, na dziś inwestor zastępczy nie widzi przeciwwskazań do podpisania umowy na realizację tunelu w Świnoujściu przez wybrane konsorcjum.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS