Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Umowy kolejowe częściej przekraczają kosztorys niż drogowe

| Elżbieta Pałys źródło: RI 09.05.2019

 

Umowy kolejowe częściej przekraczają kosztorys niż drogowe
fot. hbrinkman, sxc.hu

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tylko w pierwszych 4 miesiącach tego roku 13 umów na roboty budowlane realizowane w ramach Krajowego Programu Kolejowego opiewało na kwotę wyższa niż zakładał pierwotny kosztorys. W poprzednich trzech latach zawarto ponad 100 kontraktów powyżej planowanego kosztorysu.
Drastyczny wzrost kosztów w budownictwie to od dłuższego czasu jeden z ważniejszych problemów w branży. Dotyczy on tak budownictwa drogowego, jak i kolejowego. Problem mają wykonawcy, bowiem umowy zawierane w okresie gdy na rynku nie było zbyt wielu zleceń, opiewają na kwoty, za które dziś trudno je dokończyć. Kłopoty dosięgły także inwestorów. Firmy w reakcji na dynamicznie zmieniającą się sytuację zaczęli w końcu urealniać proponowane ceny, w efekcie oferty zaczęły przekraczać zaplanowane wcześniej kosztorysy. W tej sytuacji są dwa wyjścia – albo unieważnienie przetargu, albo zawarcie umowy po cenie wyższej niż planowana pierwotnie.

W przypadku inwestycji drogowych, dotyczących inwestycji realizowanych w ramach w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 – 2015, oraz PBDK na lata 2014 – 2023, od roku 2015 do 2018 zawarto 18 takich umów – wynika z informacji przekazanej przez Andrzeja Bittela, wiceministra infrastruktury i budownictwa. Przedstawiciel resortu odnosił się do interpelacji poselskiej Stanisława Lamczyka i Cezarego Grabarczyka.

W drogach zmiana w 2018 roku

W roku 2015 było ich 4, w 2016 r. w ogóle. W roku 2017 planowany kosztorys przekroczyły 4 kontrakty. Sytuacja istotnie zmieniła się w roku 2018 kiedy to liczba ta podwoiła się z nawiązką – 10 zawartych w tym czasie umów przekroczyło zaplanowany budżet.

W tym roku, do końca kwietnia nie było jeszcze żadnej takiej umowy. Trzeba jednak zauważyć, że w pierwszym kwartale nie było zbyt wielu umów na roboty budowlane w ramach PBDK. Podpisano jedynie umowę na ostatni odcinek A1 (Kamieńsk – Bełchatów), gdzie tylko jedna oferta mieściła się w budżecie i to ona została wybrana. Poza PBDK sfinalizowano także kontrakt na budowę obwodnicy Węgorzyna, gdzie wybrana oferta lekko przekroczyła budżet.

Jeśli by jednak spojrzeć na składane w tym roku oferty, problem przekroczeń budżetu jest bardzo widoczny. W połowie lutego pisaliśmy, że na 12 przetargów (w tym przypadku mowa nie tylko o PBDK), w których otwarto oferty tylko 3 mieściły się w kosztorysie. Niektóre spośród tych przetargów już zostały unieważnione, jak np. dotyczące obwodnicy Chełmca, obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego czy obwodnicy Zatora. Wiadomo też, że powyżej kosztów ma być budowana obwodnica Olesna, gdzie przetarg został rozstrzygnięty, ale umowa jeszcze nie jest zawarta.

Wiceminister poinformował jednocześnie, że przed rokiem 2015 umów w ramach PBDK, w których koszty przekroczyły kosztorys było 26.

W kolejach drogo od 2016

W przypadku inwestycji kolejowych umów powyżej kosztorysu w ostatnim okresie było znacznie więcej. W ciągu trzyletniego okresu 2016-2018 zawarto aż 102 takie kontrakty. Problem rosnących cen w przetargach z obszaru kolejowego był też nieco wcześniej widoczny.

Już w roku 2016 spośród umów na roboty budowlane w ramach projektów ujętych w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. wartość 16 przekroczyła pierwotny kosztorys. Rok później były 44 takie kontrakty, a w 2018 pierwotna wartość kosztorysowa została przekroczona w 42 przypadkach.

Od początku tego roku (do końca kwietnia) zawarto już 13 umów, w których inwestor będzie musiał zapłacić więcej niż zakładał kosztorys.

Posłowie pytali także o umowy w ramach KPK, które w swoim zakresie rzeczowym (także częściowo) zawierały poprawę bezpieczeństwa sterowania ruchem kolejowym. W tym przypadku planowany budżet przekroczono w przypadku 11 umów z 2016 roku, 28 umów z 2017 roku oraz 26 w 2018 roku. Od początku bieżącego roku do końca kwietnia pierwotny kosztorys przekroczono w przypadku 6 umów.

Przypomnijmy, między innymi w związku z potrzebą dołożenia do realizacji ważnych inwestycji, w tym choćby związanych z dostępnością kolejową portów morskich, rząd zdecydował o zwiększeniu wartości KPK.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5