Nierówności pojawiające się na autostradzie A1 czy rola nadzoru autorskiego i naukowego przy realizacji inwestycji drogowych – m.in. o tym dyskutowali podczas niedawnego posiedzenia członkowie Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad.
Pierwsze w tym roku spotkanie miało miejsce w miniony wtorek (25 stycznia). Jednym z tematów był stan nawierzchni na odcinku autostrady A1 między Pyrzowicami a Piekarami Śląskimi.
Z czego wynikają deformacje?
Fragment został oddany do użytku na początku czerwca 2012 roku, tuż przed rozpoczęciem Mistrzostw Europy w piłce nożnej, które Polska organizowała wraz z Ukrainą. Po upływie okresu gwarancji na A1 stwierdzono szereg wad, m.in.: deformacje nawierzchni, odkształcenia barier, nieszczelność ekranów akustycznych, a także usterki mostów i przepustów.
Część prac poprawił wykonawca, a niektóre zostały przeprowadzone w ramach napraw bieżących.
Na naprawionych odcinkach trasy i dojazdach znowu zaczęły się jednak tworzyć nowe nierówności, odkształcenia barier oraz ekranów. GDDKiA diagnozowała przyczyny problemów. – W 2021 r. wykonaliśmy 51 odwiertów na głębokości od 2 do 12 metrów i pobraliśmy ponad 300 próbek nawierzchni, gruntów i kruszyw. Dla próbek z nawierzchni wykonano badania grubości warstw – informują przedstawiciele instytucji.
W tym roku w planie jest rozstrzygnięcie przetargu na wykonanie kolejnej ekspertyzy, której celem będzie „dokładne ustalenie przyczyn deformacji i uszkodzeń na A1”. – Członkowie Rady Naukowej zostali poproszeni o przedstawienie swojej opinii na temat charakteru zjawiska, wpływającego na uszkodzenia na tym odcinku. Po zapoznaniu się z pełną dokumentacją dotyczącą tej sytuacji, ich wnioski i rekomendacje zostaną przesłane do GDDKiA – zapowiadają przedstawiciele instytucji.
Nie tylko A1
Podczas spotkania wskazane zostały również główne obszary, które będą przedmiotem prac Rady Naukowej w tym roku. – Znalazły się wśród nich m.in. kwestie wpływu budownictwa infrastrukturalnego na środowisko naturalne, wykorzystywanie metodyki BIM czy bezpieczeństwo ruchu drogowego i stref robót. Rada Naukowa zajmie się również tematem kształcenia studentów budownictwa drogowego oraz kwestią praktycznego wdrożenia wyników projektów badawczych – czytamy w komunikacie opublikowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Omówiona została też rola nadzoru autorskiego i naukowego przy wykonywaniu inwestycji realizowanych przez GDDKiA. Przypomnijmy, że zgodnie z prawem budowlanym, „inwestor może zobowiązać projektanta do sprawowania nadzoru autorskiego inwestycji”. Z kolei nadzór naukowy wiąże się z merytorycznym wsparciem inwestora i inżyniera kontraktu przy rozwiązywaniu nietypowych problemów technicznych. Nadzór naukowy był lub jest prowadzony m.in. przy okazji: budowy Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2, budowy tunelu w Świnoujściu czy budowy odcinka S19 Rzeszów Południe-Babica.
Cytowany w komunikacie Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora instytucji przypomniał, że „oddanie drogi do użytku to tylko sukces połowiczny”. – Pełnym jest możliwość korzystania z drogi przez kolejne lata, bez konieczności poprawiania prac, które powinny być należycie wykonane już za pierwszym razem. Z tego powodu rola nadzoru autorskiego oraz naukowego jest tak ważna – ocenił.