Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Autostrady - Polska

Usterki na A1. Naukowcy prześlą rekomendacje do GDDKiA

| GR źródło: RI 27.01.2022

PARTNERZY DZIAŁU


 

Usterki na A1. Naukowcy prześlą rekomendacje do GDDKiA
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nierówności pojawiające się na autostradzie A1 czy rola nadzoru autorskiego i naukowego przy realizacji inwestycji drogowych – m.in. o tym dyskutowali podczas niedawnego posiedzenia członkowie Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad.
Pierwsze w tym roku spotkanie miało miejsce w miniony wtorek (25 stycznia). Jednym z tematów był stan nawierzchni na odcinku autostrady A1 między Pyrzowicami a Piekarami Śląskimi.

Z czego wynikają deformacje? 

Fragment został oddany do użytku na początku czerwca 2012 roku, tuż przed rozpoczęciem Mistrzostw Europy w piłce nożnej, które Polska organizowała wraz z Ukrainą. Po upływie okresu gwarancji na A1 stwierdzono szereg wad, m.in.: deformacje nawierzchni, odkształcenia barier, nieszczelność ekranów akustycznych, a także usterki mostów i przepustów.

Część prac poprawił wykonawca, a niektóre zostały przeprowadzone w ramach napraw bieżących.

Na naprawionych odcinkach trasy i dojazdach znowu zaczęły się jednak tworzyć nowe nierówności, odkształcenia barier oraz ekranów. GDDKiA diagnozowała przyczyny problemów. – W 2021 r. wykonaliśmy 51 odwiertów na głębokości od 2 do 12 metrów i pobraliśmy ponad 300 próbek nawierzchni, gruntów i kruszyw. Dla próbek z nawierzchni wykonano badania grubości warstw – informują przedstawiciele instytucji.

W tym roku w planie jest rozstrzygnięcie przetargu na wykonanie kolejnej ekspertyzy, której celem będzie „dokładne ustalenie przyczyn deformacji i uszkodzeń na A1”. – Członkowie Rady Naukowej zostali poproszeni o przedstawienie swojej opinii na temat charakteru zjawiska, wpływającego na uszkodzenia na tym odcinku. Po zapoznaniu się z pełną dokumentacją dotyczącą tej sytuacji, ich wnioski i rekomendacje zostaną przesłane do GDDKiA – zapowiadają przedstawiciele instytucji.

Nie tylko A1

Podczas spotkania wskazane zostały również główne obszary, które będą przedmiotem prac Rady Naukowej w tym roku. – Znalazły się wśród nich m.in. kwestie wpływu budownictwa infrastrukturalnego na środowisko naturalne, wykorzystywanie metodyki BIM czy bezpieczeństwo ruchu drogowego i stref robót. Rada Naukowa zajmie się również tematem kształcenia studentów budownictwa drogowego oraz kwestią praktycznego wdrożenia wyników projektów badawczych – czytamy w komunikacie opublikowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Omówiona została też rola nadzoru autorskiego i naukowego przy wykonywaniu inwestycji realizowanych przez GDDKiA. Przypomnijmy, że zgodnie z prawem budowlanym, „inwestor może zobowiązać projektanta do sprawowania nadzoru autorskiego inwestycji”. Z kolei nadzór naukowy wiąże się z merytorycznym wsparciem inwestora i inżyniera kontraktu przy rozwiązywaniu nietypowych problemów technicznych. Nadzór naukowy był lub jest prowadzony m.in. przy okazji: budowy Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2, budowy tunelu w Świnoujściu czy budowy odcinka S19 Rzeszów Południe-Babica.

Cytowany w komunikacie Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora instytucji przypomniał, że „oddanie drogi do użytku to tylko sukces połowiczny”. – Pełnym jest możliwość korzystania z drogi przez kolejne lata, bez konieczności poprawiania prac, które powinny być należycie wykonane już za pierwszym razem. Z tego powodu rola nadzoru autorskiego oraz naukowego jest tak ważna – ocenił.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5