Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Intermodal - Polska

UTK: Bardzo dobre perspektywy dla polskiego intermodalu

| Michał Szymajda źródło: Rynek Kolejowy 30.09.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

UTK: Bardzo dobre perspektywy dla polskiego intermodalu
Zdjęcie ilustracyjneFot. Jędrzej Pilarski

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Intermodal w Polsce rośnie skokowo. Obserwujemy coraz większe zainteresowanie przewoźników kolejowych przewozem kontenerów – powiedziała podczas Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego Alicja Kozłowska, dyrektor Departamentu Regulacji w Urzędzie Transportu Kolejowego.
Przedstawicielka UTK powiedziała, że miarą zainteresowania przewozami intermodalnymi jest coraz większa liczba przewoźników, zainteresowanych takimi transportami. W tej chwili udział w tym rynku spółek z grupy PKP, z coraz bardziej zaangażowanym w intermodal PKP LHS, to prawie połowa tortu (45,6%). Ale tacy gracze jak Captrain, DB Cargo, Ecco Rail są zainteresowani zwiększeniem swojego potencjały i skutecznie to robią. Na polskim rynku jest też coraz więcej firm, które oferują do wynajęcia lokomotywy, także wielosystemowe. Nowi gracze mają więc w czym wybierać.

Epidemii w intermodalu nie było

Z danych podanych przez UTK wynika, że epidemia koronawirusa nie miała negatywnego wpływu na intermodal. Mało tego: wyniki za okres od stycznia do końca czerwca 2020 są najlepsze w historii, zarówno w masie, jak i w pracy przewozowej. Udział intermodalu we wszystkich przewozach towarowych wzrósł do ponad 14% w tej pierwszej wartości, a w pracy przewozowej – do ponad 10%.

– Porównując pierwsze półrocze 2019 i 2020 notujemy wzrost o 16,2%. W liczbach bezwzględnych to wzrost z 1024365 jednostek TEU do 1190434. Jeśli chodzi o masę, mamy wzrost o 17,3% w tym okresie – powiedziała Alicja Kozłowska.

Ale Urząd Transportu Kolejowego identyfikuje jednak również bariery na drodze do dalszego dynamicznego wzrostu.

– Przyglądamy się przewozowi naczep i przyczep na wagonach platformach. Nie przekracza on 3% tego rynku, uważamy, że to mało. Szansą dla polski jest rozwój tej gałęzi transportu, który pozwala bardzo ograniczyć koszty zewnętrzne – dodała przedstawicielka UTK podając przykład takich państw jak Szwajcaria, Niemcy czy Austria, które prowadzą politykę wspierania takiego transportu. Zwracała też uwagę na niskie, poza przejściem granicznym w Rzepinie, średnie prędkości pociągów na granicach.

– Zwłaszcza na granicy wschodniej, gdzie mamy do czynienia ze zmianą szerokości torów, pociągi poruszają się niezwykle wolno, długo oczekują na wjazd do terminali. Jeśli Polska ma korzystać z Nowego Jedwabnego Szlaku w sposób efektywny, to jest tu duże pole do poprawy przepustowości, tworzenia rozkładu jazdy, czy na przykład usprawnienia działań celno-skarbowych – oceniła Alicja Kozłowska.

Prognozy rozwoju

Zdaniem przedstawicielki UTK prognozy rozwoju intermodalu w Polsce są optymistycznie. Duże nadzieje pokładane są w przeładunkach i transporcie na Nowym Jedwabnym Szlaku. Wielkość przeładunków na nim w 2019 roku wyniosła 376 tysięcy TEU, ale prognoza na 2027 rok zakłada aż 742 tysiące TEU. Roczny wskaźnik wzrostu oceniany jest tu na 16,3%. Z kolei dla polskich portów morskich szacuje się roczne wzrosty na poziomie 12%. Pomagać w tym mają inwestycje prowadzone przez PKP PLK, które usprawnią dojazd nad morze.

– Pojawiają się nowe aspekty, które każą optymistycznie patrzeć w przyszłości. Zmniejszenie produkcji i konsumpcji paliw kopalnych w najbliższych latach sprawi, że przewoźnicy będą szukać swoich szans w innych gałęziach transportu kolejowego. Naturalnym kierunkiem rozwoju towarowych przewozów kolejowych w Polsce będzie więc intermodal – oceniła Alicja Kozłowska.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5