Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

UZP dobrze ocenia funkcjonowanie pozacenowych kryteriów ocen ofert

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfratsruktury.pl 30.05.2017

PARTNER DZIAŁU


 

UZP dobrze ocenia funkcjonowanie pozacenowych kryteriów ocen ofert
fot. sxc.hu

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zmiany w prawie zamówień publicznych dotyczące ocen ofert, znacząco wpłynęły na zwiększenie liczby stosowanych w postępowaniach kryteriów i podniesienie wag kryteriów pozacenowych. Teraz zamawiający częściej stawiają na jakość, funkcjonalność czy parametry techniczne – taki wniosek prezentuje Urząd Zamówień Publicznych na podstawie analizy danych z postępowań prowadzonych przed i po dwóch, przeprowadzonych w ostatnich latach, nowelizacjach ustawy Prawo zamówień publicznych.
Efektem zmian jest również wykorzystywanie przez zamawiających możliwości oceny ofert pod kątem organizacji, kwalifikacji zawodowych i doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia – zauważają autorzy raportu z analizy postępowań o zamówienia publiczne, opublikowanego w maju na stronie internetowej UZP. W dokumencie opisano zmiany uzyskane nowelizacją przepisów prawa zamówień publicznych z 29 sierpnia 2014 r. i z 22 czerwca 2016 r.

Niewykorzystana możliwość

Prawo zamówień publicznych jako akt ustawowy zawsze dawało możliwość stosowania poza ceną innych kryteriów oceny ofert. Niestety zamawiający nadużywali stosowanie ceny jako wyłącznego kryterium.

Skupienie się na uzyskaniu najtańszego produktu bez zagwarantowania odpowiedniej jego jakości, prowadziło do wielu patologii na rynku zamówień publicznych. Skutkiem tego była też niska ofertowa cena dostaw, usług czy robót budowlanych. Natomiast oferowana jakość była na nieakceptowalnym poziomie, a koszty użytkowania niewspółmiernie wysokie. To narażało zamawiającego na ponoszenie dodatkowych kosztów.

Pierwsze podejście

Pierwszą próbę eliminacji negatywnych zjawisk w postępowaniach o zamówienie publiczne ustawodawca podjął w nowelizacji prawa zamówień publicznych z 2014 r. Wówczas wprowadzone regulacje miały na celu ograniczenie stosowania ceny jako jedynego kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty. Jej stosowanie zawężono do tych zamówień, których przedmiot był powszechnie dostępny oraz miał ustalone standardy jakościowe. W przypadku pozostałych zamówień wprowadzono obowiązek zastosowania – obok ceny – jeszcze co najmniej jednego, związanego z przedmiotem zamówienia, kryterium oceny spośród wymienionych w ustawie. Jednocześnie na zamawiających, posiadających status jednostek sektora finansów publicznych oraz będących państwową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, nałożono obowiązek przy stosowaniu w wyborze oferty wyłącznie ceny określania później ponoszonych kosztów. To miało zapewnić przeprowadzenie rzetelnej analizy wskazującej czy kryterium ceny rzeczywiście daje gwarancję opłacalności nabywanego towaru czy usługi.

Rok 2015 był pierwszym, w którym w pełni już obowiązywały nowe zasady. Rzeczywiście proporcje się odwróciły na korzyść pozacenowych kryteriów oceny ofert. Jednak problem racjonalnego i efektywnego stosowania kryteriów pozacenowych pozostał aktualny.
Ta więc zmiana niestety nie przyniosła efektu w skali oczekiwanej przez ustawodawcę. Okazało się, że zamawiający nie wykorzystywali danych im nowych narzędzi oceny. Wypełniali za to ustawowy nakaz stosując poza ceną kryteria odnoszące się do czasu realizacji bądź okresu gwarancji. Ponadto pozacenowym kryteriom oceny przypisywali symboliczną wagę procentową.

Drugie podejście

Następna próba poprawy istniejącej praktyki podjęta została nowelizacją z 22 czerwca 2016 r. Zgodnie z tą regulacją sektor finansów publicznych i inne państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz ich związki mogą stosować kryterium ceny jako jedyne do oceny ofert lub jako kryterium o wadze przekraczającej 60%. Postawionym warunkiem jest określenie w opisie przedmiotu zamówienia standardów jakościowych odnoszących się do istotnych cech przedmiotu zamówienia. W tym przypadku wymagane jest wykazanie, w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty cyklu życia.

Na podstawie zgromadzonych przez UZP danych z postępowań sprzed i po nowelizacji z 2016 r. przeprowadzono pogłębioną analizę rodzaju stosowanych przez zamawiających kryteriów oceny ofert.

Po nowelizacji z 2016 r. w postępowaniach o wartości równej lub przekraczającej progi unijne, najczęściej stosowanym kryterium pozacenowym pozostał termin realizacji i czas dostawy. Na drugim miejscu uplasowało się kryterium gwarancji i rękojmi. Przed nowelizacją trzecie najczęściej stosowane kryterium dotyczyło płatności, natomiast po zmianach przepisów na to miejsce wskoczyły jakość, funkcjonalność i parametry techniczne. Na czwartym miejscu wśród najczęściej stosowanych kryteriów po nowelizacji znalazły się wiedza i doświadczenie.

Nowelizacja z 2016 r. wpłynęła w istotny sposób na wagi przyznawane pozacenowym kryteriom oceny ofert. Ponad dwukrotnie wzrosła średnia waga kryterium terminu realizacji i czasu dostawy, podobnie stało się z gwarancją i rękojmią. Jak zauważyli autorzy raportu pozytywna zamiana uwidoczniła się we wzroście znaczenia kryterium związanego z jakością, funkcjonalnością, parametrami technicznymi – z 20% do 29% średniej wagi kryterium. Zmiany widoczne są również w przypadku średniej wagi kryterium ceny. Przed nowelizacją waga ceny wynosiła 86%, natomiast po nowelizacji spadła do 64%.

Dopiero więc ta nowelizacja – co zaznaczono w raporcie UZP – pozwoliła dostrzec efekty wprowadzanych nowych regulacji w ocenie ofert w postępowaniach o zamówienia publiczne.

Potrzebne dobre wzorce

Mimo dostrzeganych pozytywnych zmian w określaniu wymagań, autorzy raportu postulują jednak, by odpowiedzialnym za przygotowania i rozstrzygnięcia procedur przetargowych dostarczyć prawidłowych wzorców wykorzystywania różnych kryteriów. W ocenie ofert w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego chodzi bowiem o ograniczenie praktyki nadawania wagi kryteriom, które nie mają zasadniczego znaczenia, służą natomiast formalnemu wypełnieniu ustawowego obowiązku.

Zwracają też uwagę, że wśród stosowanych kryteriów zbyt rzadko pojawiają się te uwzględniające aspekty innowacyjne, społeczne czy środowiskowe. Dlatego jednym z zadań Urzędu Zamówień Publicznych będzie promowanie i tworzenie wspólnie z uczestnikami rynku zamówień publicznych wzorców w zakresie kryteriów oceny ofert. Mają one odpowiadać różnym przedmiotom zamówienia i uwzględniać przede wszystkim jakość i innowacyjność oraz aspekty społeczne i środowiskowe.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS