Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Polska i Unia Europejska

Via Carpatia będzie mogła korzystać z funduszy CEF

| inf. pras. źródło: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju 10.12.2018

PARTNERZY DZIAŁU


 

Via Carpatia będzie mogła korzystać z funduszy CEF
fot. Cobber17, commons.wikimedi.org, GNU FDL

Więcej z regionu:

Polska i Unia Europejska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rada UE uzgodniła przepisy regulujące działanie instrumentu Łącząc Europę (CEF) w nowym budżecie UE. Polska wywalczyła między innymi wyższe poziomy dofinansowania i włączenie nowych odcinków Via Carpathia do sieci TEN-T. Otwiera to możliwość finansowania odcinków Via Carpatii z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Polskę, w zakresie propozycji CEF, reprezentował podczas posiedzenia Rady UE ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii (TTE) minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. Posiedzenie odbyło się 3 grudnia w Brukseli. Przyjęte porozumienie ustala zasady finansowania inwestycji w sektorach transportu, energii i cyfryzacji z instrumentu CEF.

– Porozumienie to nasz sukces. Od początku września Komisja Europejska i każde z 28 państw ciągnęło linę w swoją stronę. Większość naszych postulatów zostało uwzględnionych. Sądzę, że wypracowany dokument jest dobrze zbilansowany. Nikt nie jest poszkodowany – ocenił minister Kwieciński. 

Co osiągnęliśmy w Brukseli

Polska w trakcie negocjacji chciała zapewnić jak największą możliwość finansowania z CEF inwestycji infrastrukturalnych. Na tym polu sukcesem Polski jest uwzględnienie w projekcie rozporządzenia 85% poziomu dofinansowania nie tylko dla projektów transgranicznych (łączących co najmniej dwa kraje), ale również dla inwestycji stanowiących tak zwane brakujące połączenia (missing links) w transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Pierwotna propozycja Komisji Europejskiej pozwalała objąć dofinansowaniem na poziomie 85% tylko połączenia transgraniczne i było to obwarowane restrykcyjnymi warunkami.

Polsce udało się też doprowadzić do tego, że tak zwane państwa kohezyjne (korzystające z funduszy spójnościowych), w tym Polska, będą mogły wykorzystać 85% przyznanych im środków CEF na twardą infrastrukturę transportową, na przykład drogi, koleje, porty morskie. Komisja proponowała na początku 60%.

Polskim postulatem, który znalazł się w porozumieniu, było też włączenie do przebiegających przez Polskę korytarzy TEN-T nowych odcinków drogowych i kolejowych. Obecność odcinka w sieci TEN-T umożliwia korzystanie z funduszy CEF. W sieci znalazły się nowe odcinki Via Carpathia (Białystok – granica z Białorusią, Babica – Barwinek – granica ze Słowacją, Lublin – Chełm – granica z Ukrainą, Lublin – Zamość – granica z Ukrainą) oraz odcinki stanowiące połączenia kolejowe do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Uwzględniono tez nowy korytarz Via Carpathia w zakresie wdrażania cyfrowych sieci 5G.

Przez Polskę przebiegają dwa korytarze TEN-T. Pierwszy to korytarz Bałtyk - Adriatyk, który łączy polskie porty morskie, przez Czechy, Słowację, Austrię z włoskimi portami adriatyckimi. Drugi to Morze Północne - Bałtyk łączący Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę z portami w Belgii, Holandii i Niemczech.

– Sporo udało się nam uzyskać dzięki sojuszom. Najwięcej punktów stycznych mieliśmy z krajami Grupy Wyszehradzkiej. W wielu kwestiach, jak choćby poziom dofinansowania, podzielaliśmy też stanowisko innych państw, które obficie korzystają z unijnej polityki spójności – wyjaśnił Kwieciński.

Kwestie finansowe do rozstrzygnięcia

Do rozstrzygnięcia pozostały jeszcze kwestie finansowe. Wielkość budżetu CEF i podział na pulę ogólną i pule dla poszczególnych państw pozostaje przedmiotem negocjacji finansowych. Wyjściowa propozycja Komisji Europejskiej to ponad 42 mld euro. W zakresie uzgodnionym przez Radę UE projekt rozporządzenia będzie przedmiotem uzgodnień (tak zwanego trilogu) pomiędzy Komisją Europejską, Radą i Parlamentem Europejskim.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5