Ruszył proces realizacji południowego fragmentu podlaskiego szlaku Via Carpatia. 18 września 2020 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na projekt i budowę odcinka S19 Malewice – Chlebczyn. To najbardziej wysunięty na południe fragment S19 na Podlasiu, przekraczający rzekę Bug i wchodzący w obszar województwa mazowieckiego.
Odcinek S19 Malewice – Chlebczyn ma 25 km długości i omija od zachodu Siemiatycze, wyprowadzając tym samym ruch tranzytowy z miasta. Fragment ten przekracza dolinę rzeki Bug estakadą o długości 658 metrów. Na jego przebiegu zaplanowane są dwa węzły. Pierwszy to Siemiatycze Północ, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą wojewódzką nr 690 (DW-690), a drugi to węzeł Siemiatycze Południe, dzięki któremu ruch zostanie bezkolizyjnie rozprowadzony na drogę krajową nr 62 (DK-62) w kierunku Drohiczyna i Sokołowa Podlaskiego.
Powstająca trasa będzie drogą 2-jezdniową po dwa pasy ruchu, uzupełnioną o 2 metrowe pasy awaryjne. Rodzaj konstrukcji nawierzchni, asfaltową lub betonową, wybierze wykonawca na etapie projektu budowlanego.
To już kolejny odcinek szlaku Via Carpatia w województwie podlaskim, na który w tym roku GDDKiA ogłosiła przetarg na projekt i budowę. Obecnie w postępowaniach przetargowych jest 9 podlaskich odcinków S19 o łącznej długości przeszło 134 km. Z kolei już w październiku GDDKiA planuje ogłoszenie ostatniego przetargu na terenie województwa podlaskiego, na odcinek Boćki – Malewice (15,91 km).
Do końca 2020 r. planowane jest też podpisanie pierwszych umów z wykonawcami na cztery odcinki S19 wokół Białegostoku o łącznej długości 47,51 km: Białystok Zachód – Księżyno (16,65 km), Księżyno – Białystok Południe(7,95 km), Białystok Południe – Ploski (12,73 km), Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód (10,18 km).