Do Sądu Rejonowego w Gdańsku wpłynął dziś wniosek o ogłoszenie upadłości Vistal Gdynia. Jak poinformowała spółka, złożenie wniosku związane jest z „dynamicznie zmieniającą się sytuacją” i ma na celu zabezpieczenie interesu spółki, jej akcjonariuszy oraz ogółu wierzycieli. Co z inwestycjami?
Pod koniec września do sądu złożony został wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego. W przypadku gdy do sądu wpłynął zarówno wniosek o postępowanie restrukturyzacyjne, jak i o ogłoszenie upadłości, najpierw rozpatrywany jest ten związany z restrukturyzacją.
„Zarząd Spółki prowadzi intensywne rozmowy z partnerami biznesowymi mające doprowadzić do rozwiązania trudnej sytuacji w jakiej obecnie znajdują się spółki Grupy Vistal” – poinformowano w komunikacie.
W I półroczu tego roku Grupa Vistal odnotowała na poziomie zysku brutto ze sprzedaży stratę w wysokości 99,4 mln zł – rok wcześniej miała zysk w wysokości 36,3 mln zł. Spółka tłumaczy to przede wszystkim aktualizacją budżetów długoterminowych kontraktów. Strata na poziomie netto wyniosła 102,8 mln zł wobec 12,5 mln zł zysku rok wcześniej.
Tłumacząc trudną sytuację spółka odwołuje się do niekorzystnych warunków rynkowych, w tym m.in. trudną sytuację na krajowym rynku budownictwa infrastrukturalnego oraz wzrost cen materiałów i usług budowlanych.
Zarząd spółki prowadzi obecnie rozmowy z kontrahentami oraz instytucjami finansowymi. Zapewnia, że planuje wdrożenie działań restrukturyzacyjnych.
– Obecna trudna sytuacja finansowa Grupy – złożone wnioski: o sanacje i upadłość 6 spośród 10 operacyjnych spółek zależnych mają przełożenie na realizację kontraktów i opóźnienia w wypłatach dla pracowników. Staramy się o zabezpieczenie wypłaty wynagrodzeń, część z nich jest już uregulowana – mówi, cytowany w komunikacie Ryszard Matyka, prezes Zarządu Vistal Gdynia.
Jak informowaliśmy, niedawno umowę z Vistalem obejmująca współpracę przy budowie S7 w województwie pomorskim
zerwał Metrostav.
Spółka w konsorcjum z Kieleckim Przedsiębiorstwem Robót Mostowych jest także wykonawcą obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej. Sytuacja na tej budowie jest trudna. Obecnie, GDDKiA przygotowuje się do rozwiązania umowy z wykonawcą.
Wspólnie z Metrostavem Vistal Gdynia odpowiada również za budowę mostu w Gdańsku – Sobieszewie. Most powinien być oddany do użytku na przełomie lat 2017 i 2018.