Będąca w restrukturyzacji spółka Vistal Gdynia odstąpiła od budowy mostu zwodzonego nad Martwą Wisłą w Gdańsku Sobieszewie. Most powinien być gotowy do 30 kwietnia tego roku.
Chodzi o obiekt, który zastąpi most pontonowy łączący obecnie Wyspę Sobieszewską z Gdańskiem. Umowa na realizację obiektu została podpisana w 2016 roku. Wykonawcą było konsorcjum na czele z firmą Metrostav. Vistal Gdynia (wraz z Vistal Infrasctucture) był partnerem w konsorcjum. Odstąpienie od umowy nastąpiło na mocy prawa restrukturyzacyjnego.
Od jesieni ub. roku wiadomo, że Vistal Gdynia ma kłopoty finansowe. Wtedy to firma złożyła do sądu wnioski o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego oraz o ogłoszenie upadłości. Obecnie trwa postępowanie restrukturyzacyjne.
Spółka realizowała między innymi obiekty mostowe na trasie S7 Elbląg – Gdańsk we współpracy z Metrostav. Ta umowa między partnerami została rozwiązana – z inicjatywy Metrostavu – wkrótce po ujawnieniu kłopotów Vistalu. W międzyczasie GDDKiA w Krakowie zerwała umowę, na podstawie której Vistal realizował obwodnicę Dąbrowy Tarnowskiej. Powodem był brak postępów na budowie. Niedawno Vistal wystąpił też z zapytaniem o możliwość odstąpienia od umowy wykonawczej i umowy konsorcjum związanej z budową części obwodnicy Skawiny.
Budowany most w Sobieszewie, o który chodzi w tym przypadku, to obiekt zwodzony o długości 173 metry. Ma połączyć Wyspę Sobieszewską z Gdańskiem. Rozpiętość przęseł zwodzonych wynosi 59,5 m, a szerokość ustroju niosącego to 14,92 m. Jezdnia będzie miała szerokość 7 m. Przęsło mostu zwodzonego będzie się otwierało w czasie 2 minut.
Pierwotnie obiekt miał być gotowy na przełomie 2017 i 2018 roku. Na początku stycznia inwestor – Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska – poinformował, że
podpisano aneks do umowy, na podstawie którego okres realizacji został wydłużony do 30 kwietnia br. Wtedy też informowano, że do użytku nowy most będzie oddany w czerwcu 2018 roku. Umowa z konsorcjum zawarta w 2016 roku ma wartość 57,1 mln zł.