Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

W 2018 roku viaTOLL zebrał ponad 2 mld zł

| Elżbieta Pałys źródło: RI 22.01.2019

PARTNER DZIAŁU


 

W 2018 roku viaTOLL zebrał ponad 2 mld zł
fot. viatoll.pl

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Od początku swojego funkcjonowania system viaTOLL zebrał ponad 11 mld zł. Tylko w 2018 roku w ramach systemu poboru opłat do Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęły ponad 2 mld zł. Resort infrastruktury zapewnia, że od momentu przejęcia systemu przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego dynamika wpływów nie zmieniła się.
Chodzi o łączne przychody tytułu elektronicznego systemu poboru opłat od pojazdów powyżej 3,5 t. oraz manualnego poboru opłat na odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA. System ruszył w lipcu 2011 roku. W pierwszych kilku miesiącach – do końca roku 2011 zebrał 377,4 mln zł. W 2013 roku wpływy przekroczyły 1 mld zł. potem z roku na rok, także wraz z rozszerzaniem sieci dróg płatnych, rosły. Rok 2018 był tym, w którym po raz pierwszy przekroczona została granica 2 mld zł. Jak poinformował w odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz, za cały rok wyniosły one 2,010 mld zł.

Do 2 listopada operatorem systemu było konsorcjum Kapsch. Po tej dacie system został przejęty przez podmiot publiczny – Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Wiceminister zapewnia, że od tego czasu dynamika wpływów nie zmalała.

Autor interpelacji – poseł Marcin Kierwiński, pytał także o koszty systemu. Według przekazanej informacji, na tok 2019 są one zaplanowane na poziomie 590 mln zł. Byłaby to najwyższa kwota od roku 2012. Jednak wiceminister podkreśla, że to tylko plan, natomiast w praktyce często kwota faktycznie wydatkowana jest niższa od planowanej. Jak podaje resort w odpowiedzi na interpelację, w 2017 roku wydano 475,2 mln zł, podczas gdy plan zakładał 566 mln zł, natomiast w roku 2018 planowano wydatki w kwocie 550 mln zł, natomiast wykorzystano 403,8 mln zł. Z informacji można wywnioskować, że sporą część tej kwoty wykorzystano w końcówce roku – gdyż w tej części 2018 r., gdy systemem zarządzał prywatny operator, koszty wyniosły 290,4 mln zł.

Żaby płynnie przejąć system, publiczny operator musiał zawrzeć umowy z podwykonawcami. Wiele zadań powierzono z wolnej ręki – głównie z powodu braku czasu. Jak podkreśla Marek Chodkiewicz, umowy te maja charakter krótkookresowy. Taką umowę, Instytut Łączności, z którym w tym obszarze współpracuje GITD, podpisał także umowę z Kapsch Telematic Telecom. Jest ona warta 281 mln zł netto na okres 27 miesięcy. „Zakres tej umowy wynika głównie z przesłanek technologicznych”. Jak poinformował Marek Chodkiewicz umowa może być skrócona o 6 miesięcy. Wówczas jej wartość obniży się do 22 mln zł netto.

Trzeba zauważyć że na ostateczne koszty systemu pod zarządem publicznego podmiotu wpłyną m.in. wyniki postępowań, które muszą być przeprowadzone, by zastąpić krótkookresowe umowy zawarte w trybach bez ogłoszenia. Obecnie w toku jest m.in. przetarg na utrzymanie infrastruktury przydrożnej (jedynym oferentem jest konsorcjum na czele z Kapsch Telematic Seriwices). Wkrótce ma być także ponowione postępowanie na obsługę bramek na A4 między Wrocławiem a Sośnicą.

Operator publiczny przejął system poboru opłat w dotychczasowym kształcie. Resort zapowiada jednak, że do 2021 roku będzie gotowy nowy system, który zastąpi funkcjonujący obecnie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5